×
Citron Cupcakes

Citron Cupcakes

Jag såg en rolig cupcake-tävling i en tidning här om dagen. Behövde någonting kul att tänka på så jag bestämde mej för att vara med. "Baka sommarens bästa picknickmuffins och vinn" stod det, så då gjorde jag det. Baka alltså, vunnit har jag inte gjort än. Citroncupcakes med citronskum blev mitt bidrag, och riktigt goa om du frågar mej.


Dessutom ordnar Söta saker, månadens sötsak, så då tänkte jag passa på att vara med där också. Temat denna gång är "sommar", vilket passar utmärkt för dessa muffinsar.

Citroncupcakes

Ingredienser
100 g smör
2 st ägg
1.5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Gör så här
1. Sätt ugnen på 200
2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och fluffigt.
3. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner det i smeten.
5. Placera pappersformar i en muffinsplåt.
6. Grädda ungefär 10 minuter, tills muffinsarna har en gyllenbrun färg och känns "torra" inuti.

Citronmousse

Ingredienser

1 citron
250 g turkisk yoghurt
1 dl socker
4 gelatinblad
1 tsk vaniljsocker
2 dl vispgrädde
Gör så här

Blanda turkisk yoghurt, socker, vaniljsocker och citron. Blötlägg och smält gelatinbladen i en skvätt varmt vatten, tillsätt med de andra ingredienserna. Vispa sedan grädden och blanda i smeten. Låt stelna.



Jag satte mina muffinsar i en kopp och spritsade sedan citronskummet ovanpå. På toppen fick ett ananaskörsbär och en citronskiva sätta lite färg på kalaset.

1 kommentar

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine