×
Marsipantårtor och framtidsvisioner

Marsipantårtor och framtidsvisioner


Jag tycker det är spännande att göra tårtor, men det är mycket svårt. En del blir tårta fin och oätbar, eller så blir den ful och mumsig. Därför har jag lagt tårtbakningen som ett långtidsprojekt - när jag är sjuttiotvå skall det perfekta tårtreceptet vara utfunderat. Jag prövar mej fram sakta men säkert vilken fyllning som är bäst, vilken tårtbotten som är goast och hur man kavlar ut marsipan lättast. Ja, tårtbakning är inget att leka med, de är en hel vetenskap.

Men under tidens gång har jag lärt mig några saker för att få fina tårtor. Smaken är ännu något jag filar på. För det första är planering viktigt, du kan slänga ihop en kaksmet och färgglad frosting men utan eftertanke blir det, i alla fall för mig, ett enda stort virrvarr. Lite eftertanke underlättar hela bakningen. Och med eftertanke och planering blir bakningen mycket lugnare. En tårta är inget som slafsas ihop på en dag, nej, kakan bakas ena dagen, moussen görs kvällen innan och marsipanen skall inhandlas långt på förhand.

Till mitt kommande projekt "lejontårtan" är allt planerat in i minsta detalj. Ritningen är klar, kakbotten är bakad, tårtdekorationerna gjorda och chokladfyllningen förberedd. Imorgon gäller det bara att sätta ihop alla delarna. Jag ser minst framemot den gula marsipanen som skall kavlas ut.. För det jag finslipar mest för tillfället, förutom smaken, är att få en jämn och fin marsipan att täcka in kakan i. Jag känner att denna tårta kommer bli succe, men ack de har jag känt så många gånger förut. Jag längtar till den dag jag fyller sjuttiotvå.

Inga kommentarer

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine