×
Chailatte

Chailatte


Första gången jag kommer ihåg att jag gick på cafe i Helsingfors, var med min syster för många år sedan. Hon hade testat en ny dryck, som smakade "kalvdans". Kalvdans är en sorts efterrätt gjord på råmjölk, som man strör massvis med kanel och socker på. Hur som haver, skulle jag den här dagen också få testa denna nya upptäckt. Chailatte. Jag gillade varken te eller kaffe på den här tiden, men det här var gott, riktigt gott! Sedan dess har chailatte varit lite av en favorit, ända tills jag lärde mej dricka kaffe förstås. Chailatte är en söt dryck gjord på svart te, kryddor, mjölk och massa socker.

Till chai-kryddblandning behöver du:
2 msk kanel
1/2 msk ingefära
1/2 msk malen nejlika
1/2 msk kardemumma
1/2 tsk vaniljpulver

Blanda kryddorna i en burk.

Till din alldeles egna chailatte, behöver du för 1 person:
1 1/2 dl mjölk
1 dl vatten
2 påsar svart te (eller 2 tsk)
1 1/2 tsk kryddblandning
1 msk socker

Lägg mjölken i en kastrull på spisen. Sätt tepåsar, kryddor och sockret där i och värm upp. När det är varmt häller du, genom sil, upp det i en mugg. Avnjut under en varm filt i favorit fåtöljen!

Inga kommentarer

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine