×
Tomtefars skattjakt

Tomtefars skattjakt

Minns ni hur lång väntan var på julafton förut? När man var liten och ville att tomten skulle komma så fort man steg upp på morgonen, men den skäggiga gubben dök ju aldrig upp! Mitt i julstöket fick jag i år ett kreativt anfall och tänkte därför göra väntan för mina små brorsbarn lite kortare om möjligt. Den äldste tänker inte på annat än pirater så då slog det mej, kan inte tomtefar ha tappat bort en liten, liten julklapp som någon vänlig själ måste leta rätt på?


Så när vi kommer tillbaka från julkyrkan den 24:e kommer det hänga ett brev på dörren. Där finns en karta åt varje filur som vill vara med. Där finns även en kartbit som leder vidare till nästa kartbit, som i sin tur leder vidare till nästa ända tills man hittat paketen. Bakom varje kartbit kommer jag att rita en beskrivning på var nästa karta finns gömd, t.ex. en tv om den är gömd bakom tv:n, sedan kanske ett kylskåp om nästa är gömd där.. fast viktigt är dock att leda dem bort från farmors sista stök med julmaten.


Har du också små barn i släkten som skulle uppskatta lite skattjakt, gör då såhär:
- printa ut ett ark med skattkarta och ett med kartbitar
- klipp ut kartbitarna, 8 st
- rita vägbeskrivning bakom varje bit
- göm alla kartdelar, dubbelkolla så att bitarna leder ända fram till skatten
- paketera in en liten skatt och göm även den
- skriv ett brev från tomtefar som du tillsammans med kartan ger åt några ivriga skattletare!

Jag tror detta kommer bli succé, det ända som kan förstöra denna storslagna ide är att jag blir för exalterad själv och letar efter tomtens skatt på egen hand :o

Inga kommentarer

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine