×
Cafe tips no. 1

Cafe tips no. 1

Jag skall snart flytta. Jag flyttar hemåt i sommar och har för tillfället inga planer på att återvända till huvudstaden efter det. Studierna är inte klara men jag fixar slutspurten på distans. Jag vill ju tillbaka hemåt, men som alltid när man skall lämna något bakom sej så börjar man glamorisera allt som har med saken att göra. Jag börjar redan nu göra Helsingfors till det bästa som jorden skådat och jag måste ju hinna göra allt möjligt ännu! Allt jag gör kan vara sista gången - sista gången jag går ut och gå just här eller sista gången jag fikar just där (som om jag inte har 2 månader till att gå samma sträcka eller dricka samma kaffe).
 

Hur som haver - under min tid i huvudstaden har jag hunnit göra en hel del bl.a. besöka ett och annat café. Här finns caféer i varje gathörn och en del är helt enkelt så mysiga att man kunde tänka sej att flytta in! Innan h:fors blir ett avslutat kapitel tänkte jag därför ta och berätta var några av mina favoriter finns, mest för min egen skull så jag aldrig någonsin glömmer bort var jag hittade de bästa bullarna, godaste kaffet och mysigaste inredningen!


CAFE ESPLANAD




Om detta café inte är fullsatt går jag gärna hit med en vän eller två för att äta en gigantisk bulle eller annat gigantiskt bakverk. Observera gigantisk, för här hittar du bullar i den större storleken. Därtill tar jag en kopp kaffe och man kan alltid välja mellan tre olika sorter som rostats på olika vis. Senast valde jag såklart ett fylligt mörkrostat! Här får man ofta svensk betjäning också, vilket är ett stort plus. Caféet är mysigt inrett och rätt stort, så även om det är omtyckt och mycket besökare får man nog alltid plats i ett hörn eller annat. Café Esplanad hittar du längs norra esplanaden, den gata som leder ut till salutorget och går jämsides med Alexandersgatan.

Inga kommentarer

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine