×
November fika: Cheesecake i äpple

November fika: Cheesecake i äpple

Jag andas in lite kall men frisk höstluft från vädringsluckan. Snart skall jag vira in mej i en halsduk, gå till biblioteket med några skolböcker och andas in mer höstluft längs vägen. Samtidigt skall jag ta in den sista gula färgen som vissa träd ännu har. Jag skall glo allt vad jag hinner på färggranna löv innan det bara är kvistar kvar.

När jag kommer tillbaka in i värmen är det väl dags för kaffe.. och vad passar inte bättre än att fika in november med en liten, liten men ack så god cheesecake i ett äpple. Kanske har du ännu höstäpplen kvar i trädgården som behöver användas upp, perfekt till detta i sådana fall! Ju större äpple du du använder desto mer plats finns det för cheesecake - så riktigt stora äpplen är en föredel här.



Cheesecake i äpple

  • 6 äpplen
  • 1 burk (200g) färskost
  • 2 msk honung
  • 1 tsk maizena
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk kanel
  • 1 ägg
  • 1/2 dl krossade mandlar (eller andra favorit nötter)
  • kinuskisås

Gör så här:

Gröp ur äpplena med hjälp av en liten sked eller gaffel - ta bort kärnhuset och lite till. Blanda därefter färskost, honung, maizena, vaniljsocker, kanel och ägg i en skål. Fyll äpplena med cheesecake fyllningen och strö över krossade mandlar och ringla över lite kinuskisås. Sätt i ugnen 20-30 minuter på 200°c. Ta sedan ur ugnen, addera mer kinuskisås och servera (med grädde såklart!).


Inga kommentarer

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine