×
Pepparkaks traditioner

Pepparkaks traditioner


Äntligen december! Och äntligen dags att mumsa på årets första pepparkakor. Helgen gick åt till att dekorera dessa och det var väldans pilligt. Tänker mej ändå att man njuter lite extra och äter en dekorerad pepparkaka med omsorg - så det var värt det. 

Mamma har berättat att min morfar alltid brukade dekorera deras pepparkakor omsorgsfullt, med små små detaljer. Grisar, gummor och gubbar spritsade han runt kanten och fixade ögon, knorr eller randig kjol. Jag ville liksom ta efter, fortsätta traditionen - även om jag aldrig sett eller smakat någon av de pepparkakorna.

Och såhär blev mina pepparkakor, min egen variant men samma tradition. Att spritsa kristyr var inte alls lätt och jag insåg snabbt att det skulle krävas träning mer än en gång i året för att få det som man verkligen vill..


Kristyren är en historia i sej. Jag trodde det gick att blanda florsocker och vatten och köra på, men nej. För en riktigt bra kristyr behöver du 1 äggvita och ca. 3 dl florsocker (efter 3 dl adderar du pytte lite florsocker i taget tills du har en perfekt kristyr. Blir det för tjock, tillsätt yttepytte lite vatten i taget. I en del recept verkar man också tillsätta ättiksprit, men det gjorde inte jag och det fungerade fint ändå). Sedan gör man en strut utav bakplåtspapper och dekorerar på!

2 kommentarer

  1. Fy fabian vilka fina pepparkakor! Och så fina bilder också! Heja!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen tack skall du ha, kul att höra!

      Radera

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine