måndag 12 december 2016

Snacks för studiemotivation

För tillfället håller jag på att skriva mitt slutarbete, den sista stora grejen förrän jag är utexaminerad bla bla bla. Men för att orka skriva dagarna i ända behöver man motivation. Nedan följer några hälsosamma snacks du kan mumsa på medans du pluggar..

Gurkmeja + cashewnötter

En ny favorit är rostade cashewnötter som är alldeles gula utav gurkmeja! Receptet hittade jag hos Evelinas Ekologiska, det såg så mumsigt ut att jag också ville pröva. Jag blandade dock ner en gnutta kanel..

 2,5 dl cashewnötter (naturella), 1 tsk kokosolja, 1/2 tsk gurkmeja, 1/2 tsk lönnsirap, 1/2 tsk kanel, en nypa flingsalt och svartpeppar efter smak.
 Blanda samman alla ingredienser i en bunke. Lägg upp på en plåt och rosta sedan i ugnen kring 10 minuter på 175 °C - men håll ögonen öppna och rör om nu som då, nötterna bränns ganska lätt.


Hallon + yogge + müsli

Alltså här behöver jag inte säga desto mer för hallonen säger sitt, mums! (recept för ett glas)

▴ En stor nave hallon (tinade), 1 tsk honung, 1 tsk chiafrön, 1 dl yoghurt av något slag, 1 rågad msk kokos, 1 krm äkta vanilj pulver, 1 dl müsli/granola
 Mosa hallon i ett glas, blanda ner honung och chiafrön. Låt stå i kylen så länge du blandar nästa lager. Rör ihop yoghurt, kokos och vaniljpulver och fyll sedan på mitt i glaset. Toppa därefter med müsli/granola (och gärna lite extra kokos!).

Persimon + Lime

Detta är en super kombo =  persimon + lime. En kompis introducerade mej för att blanda dessa två för många år sedan och ja hon hade rätt, det är såå gott.

▴ en persimon, halv lime
➝ Skiva helt enkelt upp en persimon i små fyrkanter. Pressa över ca en halv lime (beroende på hur surt du vill ha det).

2 kommentarer:

  1. Det här var såå inspirerande! Perfekt just nu! Lycka till med slutarbetet! //Hon som sitter med böckerna och anteckningarna uppe en fredagkväll...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Tack ska du ha och lycka till själv! :D

      Radera