×
Monthly makers tyg - citron tygmärken

Monthly makers tyg - citron tygmärken

monthly makers tyg - citron tygmärken
Nu kan man börja lämna in månadens Monthly Makers bidrag som denna gång skall skapas under temat tyg!

Under detta tema spirade idéerna för mej och jag hade snarare problem med att välja vilken idé jag skulle satsa på än att komma på något överhuvudtaget. Det började med tankar om tygkorgar och pompom filtar.. men inget föll i smaken just då. Istället fick jag tag på mormors gamla broderigarn och blev sugen på att testa. Trådarna var prydligt sorterade i färgskala och omsorgsfullt ihopsatta, med reststumpar fästa runtom. Jag är oerhört glad över allt material min farmor och mormor lämnat efter sej som jag nu får använda och glad över allt de hann lära mej, men blir samtidigt lite sorgsen när det inte finns någon gammal dam att fråga råd av just nu. För visst har jag gjort korsstygn i lågstadiet, men där tog mina broderikunskaper slut.

monthly makers tyg - citron tygmärken
Det fick dock inte hindra mej. Jag ville göra en kaktus, så jag satte igång att brodera på frihand. Tja, vad skall man säga, en kaktus blev det men den får numera bo i en låda under sängen. Jag googlade tutorials, "embroidery for beginners" och lärde mej några grundläggande stygn. Då var det mycket enklare och roligare så jag gjorde en kaktus till.. som i och för sej också hamnade i samma låda under sängen.

Tillsist tog jag modell av några söta tygmärken jag fick syn på och det är dessa vi ser resultatet av här! Små citron märken att sy fast på jeansskjortan eller vårjackan. Jag använde mej (tror jag) av kedjestygn (vilket blev min favorit!) och raka stygn.

monthly makers tyg - citron tygmärken

D.I.Y - CITRON TYGMÄRKEN


Du behöver: Filttyg, broderigarn i gult och vitt, nål

Gör så här: Klipp ut en cirkel, en halv cirkel och en citron form. Dela broderigarnet och trä på nålen, brodera raka stygn med gul tråd längs kanten. Sy raka stygn och kedjestygn som klyftor och glans inuti citronhalvorna. Sluta inte förrän du är nöjd!

monthly makers tyg - citron tygmärken

Att brodera var inte direkt min specialité och det ser kanske vint och snett ut för någon som kan sin sak. Men jag blev super nöjd + har nu hittat bästa grejen att göra samtidigt som man kollar tv-serie. 

 

Monthly Makers är utmaningen för dej som vill komma igång med eller utveckla din kreativitet. Under 2017 lanserar vi tolv gemensamma månadsteman för dej att inspireras av, utmanas och skapa utifrån. I maj är temat tyg och Wilda är värd. Kommentera hennes inlägg med en länk till ditt bidrag senast den 28/2 för att vara med. Mer inspiration hittar du på temats Pinterestboard!

Vi som driver Monthly Makers 2017 är  Alicia,  Beatrice ,  Elsa,  Emilia,  Fredrika,  Jessica,  Johanna,  Julia,  Mikaela,  Ruth ,  Stina  och  Wilda. Mer av oss hittar du på FacebookInstagramPinterest,   webben och i inspirationsgruppen We Are Monthly Makers. Inspireras, skapa och utvecklas med oss hela året!

20 kommentarer

  1. Så söta citroner och jag blir nyfiken på att se kaktusarna också :) Väldigt effektfullt med det enkla kedjestygnet som markerar varje klyfta, och perfekt färgmatchat med jeansjackan! Snart är du hooked på broderi, det är jag säker på ;)

    SvaraRadera
  2. Gud vad fint! Gult mot blått är ju superfint! Kul att du testade på broderi!

    SvaraRadera
  3. men ååååh så fina! Hade verkligen velat ha dessa på min egna jeansjacka. Kan hända att jag härmas! ;)

    SvaraRadera
  4. Kanske jag vågar visa upp kaktusarna också, eller så gör jag nya hehe! Var verkligen kul att brodera och lära sej lite stygn, så kan allt hända att jag snart är beroende ;D

    SvaraRadera
  5. Tack Mikaela! Ja, så kul att pröva på något nytt!

    SvaraRadera
  6. Vad kul! Bara att härmas, jag tog inspiration från någon annan så kan inte ta hela äran själv :D

    SvaraRadera
  7. Åhhh de är hur fina som helst! Jag hade lätt velat ha en på min vårjacka!

    SvaraRadera
  8. Men vad söta, tycker att du lyckats superbra med att brodera!!:)

    SvaraRadera
  9. Jättefint! Älskar den solgula färgen och det passar toppen till jeansjackan!

    SvaraRadera
  10. Tack ska du ha!! Min sitter fast på en jeansväst nu som jag hoppas använda flitigt :D

    SvaraRadera
  11. Tack! Vad kul att höra, då kanske jag vågar mej på fler projekt :D

    SvaraRadera
  12. Tack ska du ha! Ja de piggar upp en aning :)

    SvaraRadera
  13. De är ju så otroligt fina Julia! Blir så himla glad! Och vad modigt att testa något nytt. Jag tycker att det i sig sätter sin prägel och gör dem mer lekfulla, och jag tycker iofs att det ser väldigt proffsigt gjort men jag kan ju inte heller sånt här haha.

    SvaraRadera
  14. Men åh, vill ha dessa! Hmmm...började genast fundera på vad som finns i min mammas textilgömmor och tror faktiskt allt material finns där! Måste kolla! Verkligen supersöta(syrliga;))
    Btw! Måste erkänna att det var ett tag sedan jag kollade in här efter att du skaffat egen domän och blev så inspirerad nu, både av citroner och avokadoglass, Tack!

    SvaraRadera
  15. ah, så bra om materialet finns färdigt (mammas textilgömmor = bäst)! Tack tack, och vad kul om du blev inspirerad! :)

    SvaraRadera
  16. nejmen tack, vad glad jaag blir! ;D och verkligen kul att testa på något nytt, tror jag kommer göra mera av detta!

    SvaraRadera
  17. Vad glad man blir av dina solgula, broderade citroner! Så otroligt fina och de gör sig ju perfekt på jeansjackan.

    SvaraRadera
  18. jag älskar dessa! så himla fina. citron är nog mitt favvomärke just nu, känns som en citronemoji liksom alltid passar in :) och att ha en på jackan, helt perfekt!

    SvaraRadera
  19. Vad kuul! Ja, jag gillar verkligen att ha dem på min jeansjacka :)

    SvaraRadera

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine