×
Recept: Kikärtsmaränger

Recept: Kikärtsmaränger

The glassberg - kikärtsmaränger

Nu tänkte jag tipsa om något som de flesta säkert redan stött på, nämligen maränger gjorda på spadet av kikärtor. Jag har inte hunnit ta tillvara spadet tidigare, men har alltid varit så sugen på att se om det går att vispa till skum (vilket är uppenbart att det gör när det används i recept överallt). Nu hann jag äntligen fixa ihop marängsmet och fick se med egna ögon hur stora och fina maränger det går att göra! Sött och gott och jag har fått ha nästan alla för mej själv eftersom killen inte gillar maräng ;)

The glassberg - kikärtsmaränger

Kikärtsmaränger


Du behöver:
Spad från ett paket kikärtor (290g)
1,5 dl socker
1/2 tsk vaniljsocker
(1/2 tsk citronsaft)

Gör så här:
Vispa upp spadet från en burk kikärtor till skum. Rör sedan ner socker och vaniljsocker och fortsätt vispa tills du vågar vända skålen med smet upp och ner. Klicka ut smeten på en plåt kladd med bakplåtspapper och grädda i 1 ½ timme på 100 °C. Stäng sedan av ugnen och låt marängerna stå kvar (minst två timmar) men de kan bra stå kvar över natten.

ps: de flesta recept innehåller 1/2 tsk citronsaft, det gör marängen segare i mitten och frasigare på utsidan. Jag hade ingen citron hemma så jag lämnade bort det och slutresultatet blev bra, men tips till dej om du skall göra egna är att addera citronsaften samtidigt som sockret så får du högst troligen ännu bättre resultat!

 

ps. 2: Kolla in Monthly Makers samlingsinlägg hos Wilda!

2 kommentarer

  1. Åh! Jag har heller aldrig testat att göra maränger på kikärtsspad, får nog ta och testa det i sommar. Fint inlägg! <3

    SvaraRadera
  2. Det var verkligen enkelt och så bra sätt att ta tillvara spadet :) tack ska du ha <33

    SvaraRadera

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine