×
Förlovningskalas med maffig tårta

Förlovningskalas med maffig tårta

Förlovnings tårta
För några veckor sedan fick man se en liten sneak peek av en blommig tårta på min insta story.. det var nämligen så att min kära syster hade gått och förlovat sej och det var dags för fest. Till förlovningsfesten hade jag fått till uppdrag att baka tre stycken tårtor, en uppgift jag tog på största möjliga allvar.

Så nu är det dags för lite tårt-tankar. Recept hittar du längst ner.

Förlovnings tårta Förlovnings tårta Förlovnings tårta -rosor
Veckan innan förlovningsfestenfesten svettades jag och kämpade med att planera, baka och handla ingredienser. Jag hade bestämt mej för att göra en kaka med rosor på, problemet vara bara att hitta blommor att dekorera med! Jag gick in på en liten blombutik för att få tips och kassörskan föreslog att jag skulle täcka in rosen i lite plast nedtill, eftersom alla deras rosor var besprutade. Och ja, jag kunde inte komma på någon bättre lösning själv eller hitta blommor någonstans i stan som jag vågade dekorera med rakt av. Så när det var dags att dekorera, tvinnade jag lite plastfolie runt blomstjälken och de översta bladen för att skydda glasyren.

Förlovnings tårta
Det var egentligen det ändå problemet jag stötte på.. förutom att jag dagen innan kalaset, när det var dags att montera tårtan, insåg att den skulle monteras i själva kakformen. Så syrran fick åka och handla två formar till för att vi skulle undvika katastrof. Jag var inte riktigt van att baka många tårtor på en gång.

Den slutgiltiga toppingen bestod av blommor, bär och choklad. Glasyren runtom bestod också av choklad och likaså tårtbotten. Fyllningen i kakan var ett lager av hallonmousse och/eller vaniljkräm.

Förlovnings tårta
Det blev faktist en av de godaste kakor jag gjort, om jag får säga det själv.. kanske börjar jag småningom lära mej att tänka på både smak och dekoration hehe. Kakan fick faktist så bra betyg att jag blev tvungen att baka tre till helgen efter, då till ett studentkalas. Det blev alltså 6 tårtor på 2 veckor - ett nytt rekord. Phiuu, nu har det dock varit skönt med en tårt paus.

Förlovnings tårta

FÖRLOVNINGSTÅRTA


Receptet på tårtan kommer ursprungligen från k-mat, nr. 3/2017. Receptet på vaniljkräm hittade jag hos baka baka liten kaka.

TÅRTBOTTEN:


3 ägg, 1 dl socker, 50 g smör, 100 g choklad (44%), 1 1/4 dl potatismjöl, 2 msk kakao, 1 1/2 tsk bakpulver, 1 tsk vaniljsocker, 1/2 dl mjölk
Smörj och bröa en kakform med löstagbar botten (18 cm). Smält smör och choklad i en kastrull. Vispa sedan ägg och socker pösigt. Blanda ihop de torra ingredienserna. När smör+chokladen har svalnat är det dags att blanda ner med de torra ingredienserna. Rör växelvis ner mjölken. Rör försiktigt om till en jämn smet och häll sedan upp i forman. Ställ i ugnen 40-50 min på 175 grader. Stjälp slutligen upp den avsvalnade kakan och skiva botten i tre delar.


HALLONMOUSSE:


▸ 200 g (frysta) hallon, 5 gelatinblad, 2 dl grädde, 200g färskost med vanilj smak, 1/2 dl socker
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Om du köper djupfrysta hallon, så börja med att koka dem i 2 min, rör om hela tiden och låt sedan svalna. Vispa därefter grädden och blanda sedan ner färskost, socker och hallon. Koka upp 2 msk vatten, krama ur gelatinbladen rör ner dem i vattnet tills de löst upp sej. Rör omsorgsfullt ner gelatinet i hallonfyllningen.


VANILJKRÄM:


(mängden räcker till tre lager fyllning för 18cm tårtor, dvs tre tårtor)
▸ 3 gelatinblad, 4 dl mjölk, 1 äggula, 1/2 dl potatismjöl, 1/2 dl socker, 2 tsk vaniljsocker, 2-3 dl grädde
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Mät upp mjölk, äggula, potatismjöl och socker i en kastrull, värm sedan upp blandningen. Rör om hela tiden, krämen är klar när den tjocknar (den får inte koka!). Krama ur gelatinbladen och rör ner dem i den varma krämen tills de löst upp sej. Låt krämen svalna. Vispa slutligen grädden och rör ner i krämen tillsammans med vaniljsockret.


CHOKLADGLASYR:


▸ 3 dl grädde, 100 g choklad (44%)
Bryt chokladen i bitar och sätt i en kastrull, smält den på svag värme och rör om då och då. Låt sedan svalna. Vispa grädden lätt och blanda sedan med chokladen, lite i taget. Täck genast in tårtan i glasyren, så det inte hinner stelna.


DEKORATION:


▸ hallon, trädgårds blåbär, jordgubbar, vitchoklad, mörk choklad, frystorkade jordgubbar, citronmeliss, rosor

Inga kommentarer

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine