×
Monthly makers återbruk - ananas pinata

Monthly makers återbruk - ananas pinata

the glassberg - ananas pinata

Nu kan man börja lämna in månadens Monthly Makers bidrag. Temat denna gång är en favorit i repris, nämligen återbruk!

I juni har jag haft fullt upp med jobb och dimission (är äntligen klar från skolan, jihoo!) och har knappt hunnit ägna en tanke åt att skapa. Som tur var träffade jag min brorson här om dagen och han gjorde upp stora planer för sitt födelsedagskalas, det skall vara glass och tårta och vattenballonger och pinata.. aha! Pinata, den kan jag fixa.

Så jag började gräva i lådorna hemma för att se vad jag kunde återanvända. I mina gömmor har jag alla möjliga kartong- och papplådor eftersom jag samlar på mej allt möjligt. En förpackning för skruvmakaroner fick bli stommen till pinatan. Sedan letade jag fram färggrannt papper och vips var den klar. Ananasen är lite rundare i verkligheten, även om den blev fyrkantigare än jag tänkt mej. Jag får återkomma senare huruvida den fungerar och om det räcker med en sjuåring eller krävs tio vältränade män för att få ut allt godis.

the glassberg - ananas pinata

D.I.Y - ANANAS PINATA


Du behöver: kartong, färgat papper, tejp, lim, sax

Gör så här: Klipp, forma och tejpa ihop kartong till önskad form - kom ihåg att lämna en liten lucka där du kan fylla på med godis. Klipp remsor av gult papper och gör fransar längs med ena kanten. Klä därefter in lådan i pappersremsorna, aningen ovanpå varandra. När ananasen är helt gul är det dags att knyta fast ett snöre, ta hjälp av en nål och sy ett stygn i lådans mitt. Gör tillsist blasten av grönt papper, klipp ut avlånga blad längs kortsidan på en A4, snurra ihop och fäst med lite lim. Trä bladen genom snöret, fyll med massor av godis och vips så är du klar!

the glassberg - ananas pinata

the glassberg - hamburgare godis

(minns ni dessa? Jag bara måste fylla pinatan med några godis-hamburgare ju, en favvo som liten)

the glassberg - ananas pinata

Monthly Makers är utmaningen för dej som vill komma igång med eller utveckla din kreativitet. Under 2017 lanserar vi tolv gemensamma månadsteman för dej att inspireras av, utmanas och skapa utifrån. I maj är temat tyg och Beatrice är värd. Kommentera hennes inlägg med en länk till ditt bidrag senast den 28/2 för att vara med. Mer inspiration hittar du på temats Pinterestboard!

Vi som driver Monthly Makers 2017 är  Alicia,  Beatrice ,  Elsa,  Emilia,  Fredrika,  Jessica,  Johanna,  Julia,  Mikaela,  Ruth ,  Stina  och  Wilda. Mer av oss hittar du på FacebookInstagramPinterest,   webben och i inspirationsgruppen We Are Monthly Makers. Inspireras, skapa och utvecklas med oss hela året!

8 kommentarer

  1. så söt den blev, och vilken bra idé att göra en själv! Det är ju ofta som en faktiskt har gamla kartonger hemma i källsorteringen. Och vad glad din brorson lär bli!

    SvaraRadera
  2. ÅH! Godishamburgare! och herregud vilken fin pinata! Så DU <3 Och häftigt att göra något sånt här på återbruk, för det känns ju så himla nytt liksom. Inspirerande!

    SvaraRadera
  3. Alltså du imponerar ständigt med din fantastiska idérikedom och säkra stil som verkligen går igen i allt du gör! Tycker sannerligen att du ska göra en bok med dina guider, för de känns så roliga, fina och unika!

    SvaraRadera
  4. Min syster älskar annans. Ska komma ihåg detta till hennes födelsedag. ????

    SvaraRadera
  5. Ja vad kuul! Vilken fin överraskningen det skulle bli :)

    SvaraRadera
  6. åå tack ska du ha Alicia, blir såå glad att höra! Det skulle verkligen vara kul att fixa en bok någon gång, kanske blir det av en vacker dag :D

    SvaraRadera
  7. JAA godishamburgare!!<3! men tack snälla du, jag känner också själv att jag börjar se ett mönster på mina diy:s - 90% är gult hahah

    SvaraRadera
  8. Han blev faktist riktigt lycklig, så pinatan var en bra ide :D och kartonger finns det gott om så det går alltid att göra fler!

    SvaraRadera

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine