×
Planera en maffig tårta - tips och trix

Planera en maffig tårta - tips och trix

vimpeltårta
Jag tar oftast på mej att baka en tårta om jag redan har en idé, jag kan ha sett en bild eller annan maffig tårta som jag vill testa att göra och utgår ifrån den. Ibland händer det sej ändå att jag skall baka en kaka och inte vet vad jag skall skapa, då brukar jag istället utgå från händelsen där tårta skall vara, ex. 3-årskalas = lekfullt, förlovnings kalas = prydligt, påsk = gult... Jag börjar alltså att fundera på utsidan av tårtan och går sedan vidare därifrån. Fösta och kanske viktigaste tipset jag vill ge när det gäller att baka kaka är att börja i god tid så att projektet inte blir överväldigande. Planera tårtan länge på förhand så kan du handla ingredienser en dag, baka kakan en annan och satsa på fyllning och dekoration en tredje.

Nedan har jag sammanfattat några tips och trix för dej att tänka på när du ska sätta igång att planera en maffig tårta ↴

lejontårta studentårta vimpeltårta Förlovnings tårta - rosor till tårta

Dekoration:


Själv utgår jag från hur kakan skall dekoreras. Det kan såklart variera, ibland är jag säker på att det skall vara en chokladtårta och då utgår jag såklart från det men i regel gör jag först upp planer på form, färg och vad som skall vara på toppen. Då kan det röra sej om bär, frukter och blommor eller så fotografier, djur, figurer och strössel. Man kan också dekorera med vimplar, text, marsipan, sockerpasta eller spritsad grädde. I detta skede kan man leta inspiration på t.ex. Pinterest (men scrolla inte för mycket så du inte kan välja bland allt fint!), eller bläddra i receptböcker och tidningar. Jag kollar alltid in vad andra proffsbagare har gjort och är bombsäker på att jag klarar det själv (även om mina kakor kanske inte blir exakt lika snygga).

Något man inte tänker på i första hand men som också spelar in är kakfat och tårtpapper, vill du ha en maffig tårta välj ett fat på fot. Vill du ha en gullig kaka välj ett tårtpapper med spetsmönster. Själv använder jag ofta tårtpapper i plast från ikea, eftersom de ger en liten färgklick till kakan och lätt går att tvätta av och använda om och om igen!

Exempel på dekoration: Bär, frukt, ätbara blommor, fotografier, djur, figurer, strössel, vimplar, text, kristyr, spritsad grädde, sockerpasta, marsipan

choklad tårta studentårta

Topping:


Därefter funderar jag på vad som skall vara under dekorationen, dvs frosting, marsipan eller kanske sockerpasta. Då är det egentligen fråga om vilken färg tårtan skall få och det hänger mycket på vad som passar ihop med dekorationen. Skall det vara en tårta i form av en prinsessa passar kanske rosa marsipan och skall det vara en tårta till förlovning eller student passar kanske en frosting i vitt eller choklad. I detta skede brukar jag leta bland recept och se vilka olika alternativ det finns, vilka ingredienser de innehåller och vad som passar min tårta bäst. Jag brukar också läsa på hur man dekorerar kakan med toppingen i fråga, hur länge den tar att göra, hur svårt det verkar vara och hur länge den klarar av att stå i kylskåp. Senast gjorde jag en chokladfrosting på bara grädde och choklad -superenkelt och gott, så gör det inte för svårt för dej!

Exempel på topping: chokladfrosting, marschmallow frosting, hallonfrosting, choklad- eller kolasås, smörkräm, marsipan, sockerpasta, grädde, glasyr

tårtfyllning

Tårtfyllning:


Under frostingen hittar vi själva tårtbotten och fyllningen. Detta är min svaghet, jag satsar mest på utsidan och glömmer tårtans insida, fast den nästan är viktigare för att få en god kaka. Vilken fyllning du skall välja beror dels på vilken smak som passar med övriga ingredienser i kakan och dels på hur hög du vill att tårtan skall bli. Om jag vill göra en hög och fin tårta väljer jag oftast att lägga en mousse som fyllning gjord med gelatin. Men det finns såklart flera fyllningar att välja bland, t.ex. bär och grädde, sylt, vaniljkräm eller kanske kolakräm... I detta skede är det också viktigt att välja om kakan skall ha en fyllning eller två och om de skall vara på samma lager eller enskilt. Till en chokladkaka passar t.ex hallonmousse och/eller vaniljmousse utmärkt. Till en prinsesstårta vill du nog ha vaniljkräm och hallonsylt medan en vanlig sockerkaka går att kombinera med nästan allting. Tänk på att vissa fyllningar skall stå i kylen några timmar, ex. mousse, så läs noga på om receptet du skall använda och planera in vilken dag du måste fixa fyllningen.

Exempel på fyllning: mousse (hallon, choklad, lime, dumle, päron, vanilj, blåbär, vitchoklad, jordgubb, nougat..) grädde, bär och frukt, sylt, vaniljkräm

prinsesstårta

Tårtbotten:


Som jag nämnde tidigare behöver du fundera på tårtbotten samtidigt som fyllningen och övriga ingredienser, eftersom smakerna måste fungera tillsammans. Smaken på själva tårtbotten går kanske inte att variera så drastiskt, men visst kan du tänka på färg, smak och fluffighet bland annat. Kanske måste kakan vara glutenfri eller utan nötter, då är det viktigt att tänka på nu! I detta skede är det också bra att välja vilken bredd och höjd kakan skall få, så du vet vilken kakform du skall använda när du bakar, t.ex. kan du använda en kakform som är 18cm, 20cm eller 25cm. Vill du ha en riktigt hög kaka går det lättast om du väljer 18cm, men det går också att baka fler bottnar i en större form och rada dem på varann. Förut tänkte jag inte så mycket på hur kakan skulle se ut när man skar upp en tårtbit, men det är en rolig detalj om man har lust och ork att tänka till där också. T.ex kan du göra schackrutiga kakbitar eller regnbågsfärgade bitar. Bara fantasin sätter gränser!

Exempel på tårtbotten: vanlig tårtbotten, chokladkaka, sockerkaka, red velvet cake, schackrutor, färggrann tårtbotten

Förlovningstårta - tårta med rosor
Såhär gör alltså jag! Jag funderar utifrån och in och tar god tid på mej att planera. Sedan, när man har funderat färdigt är det bara att sätta igång att baka, men då gör jag tvärtemot - bakar tårtbotten, vispar ihop fyllningen, monterar kakan, täcker den med frosting och sist men inte minst dekorerar kakan!

Hoppas du hittade något tips du kan ha nytta av och dela gärna med dej av dina egna kakfunderingar!

2 kommentarer

  1. Så fantastisk hemlig egenskap hos dig - att du är så mästerlig på tårtor! Min kurrande mage som väntar på att rotfrukterna i ugnen ska bli klara fick sig en workout av det här inlägget, men jag blir också inspirerad av ditt uppfinningsrika och estetiska sätt att tolka utmaningen. Jag är rätt bekväm av mig och bakar nästan alltid samma sak och ofta kakor snarare än hela tårtor, men nu blir jag sugen att slå på riktigt stort i klass med dina verk. Får komma på en anledning att fira nåt!

    SvaraRadera
  2. Vad kuul om du blev inspirerad att baka (och det finns alltid något att fira hehe)! Jag gillar just utmaningen med att pröva något nytt och blir uttråkad av att baka samma.. men å andra sidan är jag ju avundsjuk på de som blir superduktiga på några bakverk/rätter :D

    SvaraRadera

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine