×
Monthly Makers kläder - citronklänning

Monthly Makers kläder - citronklänning

citronklänning

Nu kan man börja lämna in månadens Monthly Makers bidrag som denna gång skall skapas under tema kläder! Delta genom att länka ditt bidrag hos Elsa.

Under detta tema fick jag rätt snabbt klart för mej att det är nu eller aldrig jag måste ta tag i citronklänningen. Ni vet, av tyget jag fixade förra månaden. Så en ledig dag satt jag från morgon till kväll och ritade mönster, klippte ut delar och gasade på symaskinen allt vad det gick.

citronklänning
citronklänning

Mina sykunskaper hade blivit lite rostiga, det var ett tag sedan jag sydde mej ett plagg senast. Men de kom sakta tillbaka när jag väl satte igång. Det mesta jag kan om att sy har jag lärt mej själv, så det är förbjudet för syproffs att titta på allt för när håll.

Mönstret ritade jag själv utifrån en klänning jag hade hemma. Jag älskar just det skedet av att sy - att vrida och vända på ett plagg för att förstå sej på hur det är gjort. Man måste ta reda på alla mått, men också i vilken ordning och hur alla delar ska monsteras. Jag blir alltid lika fascinerad över hur detaljerade vanliga plagg är, till och med på insidan. Inga dragkedjor är framme eller slarviga kantsömmar. Själv fuskade jag lite med insidan och lämnade t.ex. bort en bit som skulle täcka just dragkedjan. Fållen mellan överdelen och kjolen är inte heller så snyggt gjord... men mycket skyller jag på att min symaskin är av den billigare varianten och inte klarar av vad som helst (+ att den fallit i golvet ett varv och är lite sned och vind).

Nu är det väldigt svårt att ge en diy beskrivning av detta, men några små tips kommer nedan ifall du själv är intresserad av att göra en klänning från grunden. Bästa tipset är nog att öva och pröva, man kan alltid sprätta upp och gör om!

citronklänning
citronklänning


Sy en klänning, viktiga saker att tänka på:


Du behöver på ett ungefär: 
→ klänning att ta modell av, tyg, mönsterpapper, sax, penna, knappnålar, måttband, symaskin, tråd. Jag använde också: kantband, gummiband (5 mm brett), dragkedja (35cm lång)

Tänk på:
- Om du har ett nytt tyg, tvätta det först så det färdiga plagget inte krymper
- Kika bland klänningar du har hemma, vänd dem ut och in. Ta mall av en som inte ser allt för svår ut
- Stryk tyget jämnt och fint innan du börjar på
- Försök att få tag på en rulle mönsterpapper som du kan rita upp mönstret på (mindre projekt går att fixa på bakplåtspapper, men det blir klurigare att använda till större plagg (men inte omöjligt))
- Mät noggrant plagget du tar mönster av åt alla håll och kanter, finjustera tills du är 100 på att det är rätt storlek
- Nåla fast mönsterdelarna i tyget så att de inte flyttar på sej när du ska klippa. Tänk också på i vilken riktning tyget stretschar och att mönstret på tyget ska hamna samma väg på alla delar
- Klipp ut delarna i tyget med ca. 1 cm sömsmån
- Kolla i klänningen du tar mall av hela tiden. Vilka sömmar går underst? Börja med dem
- Nåla bra, man kan aldrig sätt en knappnål för mycket
- Kom ihåg, rätsida mot rätsida
- Kontrollera framsidan när du nålat, det är lättare att nåla om än att sprätta up
- Sy, sy, sy och pröva/kontrollera vartefter så att allt är som det ska
- Stryk veck nu som då så blir slutresultatet bättre (hehe, själv glömde jag att stryka den färdiga klänningen så sorry för veck och skavanker)
- Gör om ifall något blir fel eller du glömmer en detalj - annars kanske du ångrar dej senare

citronklänning

Det var den klänningen! Jag ska försöka lova att det här var sista bidraget med citroner på för detta år. Jag kan inte förstå hur jag har snöat in mej på denna sura frukt, det bara blev så.


Monthly Makers är utmaningen för dej som vill komma igång med eller utveckla din kreativitet. Under 2017 lanserar vi tolv gemensamma månadsteman för dej att inspireras av, utmanas och skapa utifrån. I augusti är temat kläder och Elsa är värd. Kommentera hennes inlägg med en länk till ditt bidrag senast den 28/8 för att vara med. Mer inspiration hittar du på temats Pinterestboard!

Vi som driver Monthly Makers 2017 är  Alicia,  Beatrice ,  Elsa,  Emilia,  Fredrika,  Jessica,  Johanna,  Julia,  Mikaela,  Ruth ,  Stina  och  Wilda. Mer av oss hittar du på FacebookInstagramPinterest,   webben och i inspirationsgruppen We Are Monthly Makers. Inspireras, skapa och utvecklas med oss hela året!

23 kommentarer

  1. Alltså WOW vad fin den blev!!!

    SvaraRadera
  2. Den är ju fantastisk! Både modellen och tyget. Gud va jag önskar att jag kunde sy. Kram

    SvaraRadera
  3. Alltså så himla fint! Så häftigt att ha en klänning du inte bara sytt själv, utan också designat tyget på! Wow!

    SvaraRadera
  4. Så sommarleg og herleg! Diggar at du tar i bruk tøystoffet som du laga førre månad :) Det blei rett og slett ein kjempefin kjole!

    SvaraRadera
  5. Tack ska du ha! Det är bara att börja på med något mindre plagg/projekt, det fixar du nog! :D

    SvaraRadera
  6. Ja faktist! Synd bara att det har regnat varje dag nu så att jag inte har kunnat använda den ;D

    SvaraRadera
  7. Jaa, är så glad att jag tog tag i detta projekt meddetsamma :) tack ska du ha!

    SvaraRadera
  8. Men alltså jag får gåshud av ditt bidrag! Du har liksom gjort den perfekta sommarklänningen! Och snacka om att ha gjort den från grunden... Jag är superimpad av dig, Julia!

    SvaraRadera
  9. yaaay citronklänningen! SÅ kul att du fick gjort den! jättefin och så kul att se. grymt!

    SvaraRadera
  10. Så glad att jag tog tag i det nu så det blev av. Tack ska du ha, vad glad jag blir!

    SvaraRadera
  11. Nejmenn vad glad jag blir - tacktack! En bra sommarklänning, synd bara att sommaren verkar vara slut nu haha

    SvaraRadera
  12. Vilket meta-bidrag verkligen! Så fantastiskt att se mönstret ta form och bli tyg, och sen tyget bli plagg! Jag är så uppöveröronen kär i det här att hjärtat bankar. Oändligt inspirerande och sååå fint plagg! Snacka om att du har outfiten klar för alla kommande finfester!

    SvaraRadera
  13. Så roligt att höra, tack Alicia! Det var verkligen kul att göra eget tyg och sy av det sedan, väntar med spänning på att du ska göra detsamma ;D

    SvaraRadera
  14. Otroligt vacker! Och så somrigt och ljust! Blir så glad. Och jätteinspirerande att du bara tog en annan klänning som förebild och lekte dig fram. Det tycker jag är det roligaste i skapandet, när en får tänka till själv kring konstruktionen så som du gjorde nu. Jättefint Julia!

    SvaraRadera
  15. Tack ska du ha <33 Håller helt med, att tänka ut hur man skall göra är nästan det roligaste i skaparprocessen!

    SvaraRadera
  16. SÅ fint Julia! Vad grym du är!

    SvaraRadera
  17. År så imponerad av att du gjort allt från mönster på tyget till mönstret av klänningen och sytt ihop allt :O Superfin och somrig!

    SvaraRadera
  18. Såååå fin! Så himla somrigt och både klänningen och tyget är underbart!

    SvaraRadera
  19. Så sjukt imponerande, snygg och häftigt (och dessutom trendigt värre ;) ) Grymt jobbat!

    SvaraRadera
  20. å men tack ska du ha! Blir så glad :)

    SvaraRadera

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine