×
Pandatårta

Pandatårta

Pandatårta

När min brorsdotter fyllde 5 bestämde vi oss för att baka en kaka tillsammans. Vi började med att fixa tårtbotten, jag läste receptet och hon mätte upp ingredienserna. Det blev en fin men aningen bränd sockerkaka.
Pandatårta
Vi fyllde kakan med jordgubbssylt, banan och vaniljkräm. Utsidan spacklades med vanlig grädde. Sedan var det dags att fixa pandans ansikte och till det använde vi kicks lakritskola, vilket jag också använde när jag gjorde kakdjur. Det där med att använda mjuk lakritskola är något jag själv hittat på eftersom jag inte är så förtjust i sockerpasta osv..

Jag värmer alltså lakritskolan några sekunder (ca 5 sek!) i mikro för att få den mer lättarbetad. Sedan är det bara att knåda ihop kolan till en bra konsistens och kavla ut (jag använde en plastkopp för att kavla ut, kolan fastnar i en träkavel). Därefter kan man trycka ut rundlar - ögon, öron och nos - med hjälp av pepparkaksformar / glas eller andra formar man hittar hemma. Munnen fixar man genom att rulla en ut en lång pinne och forma till två bågar. De rosa kinderna är en blandning av sylt och grädde som vi har spritsat ut.
Pandatårta
Här är den färdiga pandatårtan och en liten krabat som tänker tjuvsmaka!

7 kommentarer

  1. Alltså dina tårtor är ju helt fantastiska! Och vilken fin upplevelse de måste vart för din brorsdotter att få va med och skapa den där superfina tårtan!

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blir! Ja, hon verkade rätt nöjd att få vara med och fixa tårta, hon åt med den med god aptit också hehe :D

    SvaraRadera
  3. Gud så gullig! Du gör så fina tårtor!

    SvaraRadera
  4. åå tack Mikaela, vad glad jag blir :))

    SvaraRadera

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine