×
Schackrutig tårta

Schackrutig tårta

Schackrutig tårta

Till mitt examenskaffe, som höll hus för flera veckor sedan, hade jag bestäm mej för att fixa en rutig kaka. Jag hade sett videoklipp om hur en sådan skulle monteras, vilket verkade kul och utmanande och som något man bara måste pröva på.
Schackrutig tårta
Jag fixade två tårtbottnar i 18cm form, en choklad- och en sockerkaka. Jag använde först samma recept till båda men minskade på mjölet och tillsatte kakao i chokladbotten.. men ojoj vilken katastrof. Chokladbottnen blev dubbelt större, svämmade över formen och brändes i ugnen. Den vita kakbotten blev tvärtom, platt som en pannkaka och kladdig hur länge jag än gräddade. Näe, jag fick göra om och göra rätt.
Schackrutig tårta
När jag väl hade två kakbottnar, en vit och en brun, var det dags att montera kakan. Jag delade varje botten i två och varje del skivade jag sedan ut i fyra ringar. Jag hade gjort en mall av ett ritpapper, så ringarna blev samma tjocklek. Därefter bytte jag plats på ringarna, den mellersta och innersta ringen från den vita kakan placerade jag i den bruna kakan och tvärtom - så det blev randiga kakbottnar helt enkelt. Dessa bottnar radades slutligen på varandra, i fyra lager, med varannan vit kant ytterst och varannan brun. Då får man rutmönster när man skivar upp kakan! Som fyllning hade jag en vitchoklad ganache i ett tunt lager, en fyllning som inte direkt syns men binder ihop bottnarna lite. Utanpå hade jag samma chokladglasyr som på förlovnings tårtan.

Schackrutig tårta behöver inte vara svårare än så (bara man lyckas med kakbottnarna hehh)!
Schackrutig tårta

Fler tårtor:

Planera en tårta
Förlovningskalas med maffig tårta
→ Chokladtårta med vimplar på toppen

2 kommentarer

  1. Gud så fin! Har också sett ett klipp om hur man gör en sån tårta och är väldigt sugen på att testa själv. Kanske till sonens födelsedag. Kram

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja, det var riktigt kul att fixa ihop den så hoppas du hittar ett tillfälle att pröva! :)

    SvaraRadera

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine