×
Monthly Makers inredning - hylla för tavlor

Monthly Makers inredning - hylla för tavlor

hylla för tavlor
hylla för tavlor - citat
Nu kan man börja lämna in månadens Monthly Makers bidrag som denna gång skall skapas under tema inredning! Delta genom att länka ditt bidrag hos Emilia.

Inredning, ett ganska enkelt tema tänker jag eftersom mycket av det jag skapar hamnar i just den kategorin. Jag hade stora visioner för detta tema, jag började mest tänka på vilka möbler jag kunde fixa. Min första ide var att bygga nattduksbord, men eftersom vi redan har två (som ser olika ut men fyller sin funktionalitet) så fick det vara.. Jag spann vidare på temat och bestämde mej tillslut för att det får bli en hylla för tavlor till vår vita hall istället!
tre tavlor
Sagt och gjort, jag fixade material och började såga, spika och måla. När hyllan var klar planerade jag i photoshop vilka tavlor jag ville ha och hur de skulle placeras, för att se hur helheten skulle bli. Jag placerade om och bytte motiv tills jag var nöjd. Jag hade inga pengar att sätta på tavlor, så jag fick ta av bilder jag har fotat/illustrerat själv, som jag sedan skrev ut på tjockare matt papper. Bilderna med mycket svart som exempelvis scanografin, skulle nog ändå bli snyggast att beställa efter i super kvalité, så det får bli av en ny dag!
process bild

Bygg en hylla för tavlor:

Du behöver: 
→ fyra lister 96 x 4 x 1 cm, fyra lister 96 x 2,5 x 0,5 cm, små spikar, färg, ca. 4 m rep, 2 krokar, 4 metallvinklar

Gör så här:
2. Spika ihop hyllplanen, så att de formar ett L. En 4 cm bred list med en 2,5 cm bred.
3. Sandpappra kanterna om de behövs.
4. Borra hål i den bredare listen, ett i var ände av hyllplanet.
3. Måla!
5. När färgen har torkat kan du börja trä genom repet. Trä genom ett hål, bind en knut på undersidan och upprepa tills du trätt genom varje hyllplan. Se till så att det blir lika stora mellanrummen mellan hyllorna. Knyt en ögla högst upp.
6. Skruva upp två krokar i väggen och häng upp hyllan.
7. Fäst varje hyllplan med en liten metallvinkel, med en skruv i hyllan och en i väggen.
hylla för tavlor
tre tavlor
Det var den tavelhyllan, skall bli kul att se vad alla andra har knåpat ihop!

Monthly Makers är utmaningen för dej som vill komma igång med eller utveckla din kreativitet. Under 2017 lanserar vi tolv gemensamma månadsteman för dej att inspireras av, utmanas och skapa utifrån. I september är temat inredning och Emilia är värd. Kommentera hennes inlägg med en länk till ditt bidrag senast den 28/9 för att vara med. Mer inspiration hittar du på temats Pinterestboard!

Vi som driver Monthly Makers 2017 är  Alicia,  Beatrice ,  Elsa,  Emilia,  Fredrika,  Jessica,  Johanna,  Julia,  Mikaela,  Ruth ,  Stina  och  Wilda. Mer av oss hittar du på FacebookInstagramPinterest,   webben och i inspirationsgruppen We Are Monthly Makers. Inspireras, skapa och utvecklas med oss hela året!

20 kommentarer

  1. Härligt med trä och väldigt fin funktion!

    SvaraRadera
  2. Jätte fin tavelhylla skulle passa perfekt i vårt hobby/gäst rum vi ha funderat på lösningar som gör minst hål i väggen :) så denna passa ju perfekt tack för ett inspirerande inlägg.

    SvaraRadera
  3. Wow vad fin! Och vad smidigt med en så pass smal hylla som ändå rymmer så mycket!

    Så inspirerande, har letat efter något som är snäppet mindre för mina småprydnader så jag kanske får göra en miniversion av denna!

    SvaraRadera
  4. Åh så snyggt! Jättefint med flera nivåer. Jag tänkte göra något liknande ovanför min sänggavel så tack för inspiration! Gillar också hur du blandar ramar i olika färger på ett stilrent och effektfullt sätt!

    SvaraRadera
  5. Det stilreine uttrykket mot dei meir fargerike bileta, er ordentleg kult! Kjempefint resultat :)

    SvaraRadera
  6. wow vad fint och smart Julia! älskar blandningen av dina prints med <3

    SvaraRadera
  7. Alltså, sååååå sjukt snygg!!!!!!!! Svingrymt!

    SvaraRadera
  8. Va fin och stilren den blev! Och väldigt fina bilder :) Kram Sarah

    SvaraRadera
  9. Vad kul att höra, tack ska du ha! :)

    SvaraRadera
  10. men tack ska du ha, så glad jag blir!!

    SvaraRadera
  11. Vad kul att du gillar printsen!

    SvaraRadera
  12. Vad kul om du blev inspirerad! så bra att man kan byta tavlor och ramar precis när man vill också :)

    SvaraRadera
  13. Tack! ja verkligen, perfekt just till vår hall där det inte alls finns mycket utrymme :)

    SvaraRadera
  14. Vad kul, tack! Tänk på att det måste vara metallvinklar på varje hyllplan också, så det blir några hål ändå.. fler än jag först hade räknat med, men ändå mindre än om man spikar upp varje tavla för sej såklart :D

    SvaraRadera
  15. SÅ fin och väldigt proffsig konstruktion - känns stabilt med de små metallvinklarna och samtidigt luftigt och fint när allt ser ut att hänga i bara repen. Jättebra DIY, Julia! Blir väldigt snickarsugen :)

    SvaraRadera
  16. Precis, hålls bra på plats med vinklarna men som tur kan man gömma dem bakom en tavla! Tack ska du ha, vad kul att kunna inspirera till lite snickrande :D

    SvaraRadera
  17. Blir SÅ inspirerad av detta! Har funderat fram och tillbaka på en bra förvaring till fina vykort och det här hade ju blivit lite perfekt. Plus att jag föll pladask för citatet! Måste få upp det i min hall någonstans :D

    SvaraRadera
  18. Vad kul! Hyllan kunde passa perfekt för vykort, går ju att fixa fler hyllplan närmare varandra om man så vill :) Visst är citatet mysigt, tycker det passar så fint i hallen <33

    SvaraRadera

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine