×
Recept: Punschpraliner

Recept: Punschpraliner

Punschpraliner

Förra månaden påbörjade jag en godisstrejk, men jag fick svälja min stolthet och acceptera ett misslyckande. Det gick inte alls bra, godis är för gott och jag vill äta massvis.
Punschpraliner
Speciellt svårt är det att inte få ta lite choklad till kaffet, så nu när jag får äta vad jag vill igen fixade jag något gott och chokladigt. Det blev små, små praliner. Jag hade kanske önskat att de smakade lite mer som punschpralinerna man köper från godishyllan. Dessa är lite sötare och krämigare, men det är inte så tokigt det heller.

Receptet hittade jag hos söta saker, i hennes senaste bakbok "godis".
Punschpraliner

Punschpraliner

Du behöver:
30g smör, 2,5 dl florsocker, 1 tsk punscharom/arraksarom, 1 krm vaniljpulver, 100g choklad, 1 msk solrosolja och strössel till dekoration.

Gör så här:
Blanda smör, florsocker, arom och vaniljpulver till en jämn smet. Rulla små bollar och placera på ett bakplåtspapper, platta till bollarna en aning. Låt stelna i kylskåp. Hacka chokladen i bitar och smält över vattenbad. Ta av från plattan och blanda ner en matsked solrosolja. Doppa sedan pralinerna i chokladen och strö över strössel. Förvara svalt. Mums!
PunschpralinerPunschpraliner

2 kommentarer

  1. Alltså ditt fantastiska bildspråk! Som godisaffären i Pippi Långstrumps stad!

    SvaraRadera
  2. Men vilken underbar jämförelse, bästa godisaffären som finns ju. Vad lycklig jag blir!

    SvaraRadera

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine