×
Spontantripp till huvudstaden - vinterträdgården och Arabia museum

Spontantripp till huvudstaden - vinterträdgården och Arabia museum

Domkyrkan i helsingfors

Just nu är det inte så mycket roligt på gång, jag stressar över att hitta jobb och sådär, vilket tar en del på krafterna. För att fylla på med lite nya tag åkte jag och killen iväg på spontantripp till huvudstaden för att se något nytt och bara ha kul.

Tidigt en morgon hoppade vi på tåget. Påväg till station var den ända vi träffade på en gyllengul katt som satt i en fönsterglugg ock tittade ut. Jag var rädd att den skulle trilla ut, men där satt den snällt och spanade.

När vi väl var framme i storstaden gick vi på cafe, traskade i butiker och turistade. Jag ville åka till vinterträdgården och mysa en stund, eftersom det var så fint senast vi var där...
Vinterträdgården i helsingfors
Succulent
Sagt och gjort, vi åkte spårvagn i regnet till denna ljuviga plats.
Gröna växter mot en rosa vägg
Rosenbuskar med rosa rosor
Men, mer om det tänkte jag visa en ny dag.

Resten av lördagen turistade vi lite till och åt gott. Killens telefon påstod att vi gick 20km totalt, vilket i sådan fall förklarar varför jag kände av träningsvärk i benen dagen därpå.
Arabia museum
På söndagen vek vi in till Designmuseet Arabia & Iittala. Vi tog en glashiss upp och mitt hjärta stannade en stund på grund av höjdrädsla - jag vill absolut inte se ut när jag åker hiss.
Glaskupoler
Glaskupoler
Det var ett alldeles lagom stort museum. Mitt i rummet fanns arabias glas- och porslins kollektioner från början tills idag. Det var riktigt kul att kolla in.
Kaffekopp med äldre dam och herre
Det här var nog den kopp som gav mest ha begär.
Arabia skålar med fruktdekorationer
Nästefter dessa! Denna kollektion dyker upp på loppisar mest hela tiden men priserna är alldeles för saftiga. Skålen med bin hade jag inte sett förut, den är nu en favorit. Andra favoriter är den med blåbär i bakgrunden och den med krusbär som inte alls syns på bild.

Det var den helgen.

2 kommentarer

  1. Åh vilken fin utflykt! Förstår att du föll för den muggen!

    SvaraRadera
  2. jaa, var den inte cool :D perfekt till morgonkaffet

    SvaraRadera

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine