×
Brownie med svarta bönor

Brownie med svarta bönor

Brownie med svarta bönor
Jag har nämnt det förut, men jag gillar att röra ner lite oväntade ingredienser i bakverk. Förut har jag rivit ner zucchini i kladdkaka (länk längst ner) och blandat ner pumpa i plättsmeten (kanske inte så ovanligt? galet gott hur som) och morot i chokladbollar. Nu var det dags att pröva på brownies med svarta bönor, ett recept jag stött på lite här och lite där den senaste tiden.
Brownie med svarta bönor
Choklad och bönor!? Jag kunde inte tro det var sant, blandningen låter sjukt äcklig... men det är just det som gör mej tvungen att testa!

Så här är de små brownisarna och vet du vad, de har en maffig chokladsmak och en lagom mild sötma. Ja, det här är nog ännu bättre till kaffet än punchpralinerna jag gjorde här om veckan! Dessutom är dessa brownies lite hälsosamma, här finns inget vetemjöl till exempel. Ursprungsreceptet bestod egentligen av kokossocker (1,5 dl) vilket är ett bättre alternativ än strösocker som jag själv blandade ner i smeten.
Brownie med svarta bönorBrownie med svarta bönor

Brownie med svarta bönor:


Du behöver:
450g svarta bönor, 3 ägg, 2,5 msk kokosolja, 2 msk chiafrön, 1 dl kakao, 1 krm salt, 1 tsk vaniljpulver, 1 dl socker, 150g mörk choklad

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175°C och smörj en ugnsform, ca 20x30 cm. Skölj bönorna och mixa dem till en jämn massa. Tillsätt övriga ingredienser, alla förutom chokladen, och mixa slätt. Smält chokladen över vattenbad och rör sedan ner i smeten. Sleva upp i ugnsformen och ställ in i ugnen i ca. 30 min, tills kakan är torr i mitten. Skär upp i rutor.
Brownie med svarta bönor

Baka med zucchini:

Kladdkaka med zucchini
Mäktig chokladtårta med vimplar på toppen

Inga kommentarer

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine