×
Häng med till Vinterträdgården

Häng med till Vinterträdgården

Vinterträdgården i helsingfors, växter mot rosa vägg
Vinterträdgården i helsingfors, växter mot rosa vägg

Vad passar inte bättre en grådaskig höstdag än att kika in i en liten djungel av växter? Jag lovade ju att visa lite mer när jag berättade om vår spontantripp till huvudstaden.

Tre orkidéer mot ett fönster
Rosa orkidéer

Vinterträdgården, en favoritplats i Helsingfors för min del. Där blir man lugn och glad och vill fota allt man ser. Har du tips på andra trädgårdar som den så sej gärna till, ingen skillnad var de finns i världen! Man kan aldrig veta om för många kan jag känna.

Rad med stolar och växter bakom
Kaktus som blommar

Så vad gör man i vinterträdgården? Vi gick bara omkring och tittade (eller killen sprang ut i regnet för att ta en pokemon i närheten, så jag njöt i lugn och ro). En del hade med picknick/bubbel och jag blev lite avundsjuk att den tanken inte slagit mej. Några andra såg ut att fira möhippa och hade också dukat upp lite gott att äta. En tredje lagade läxor under orkidéerna, vilket måste göra läxläsningen 100 gånger mysigare. En fjärde kom dit i bröllopsklänning och blev fotad, något man verkar stöta på rätt ofta där eftersom jag varit med om det 2 av 2 gånger.

Olika avlånga kaktusar som växer på stenar.
Julia lutar sig mot en  blombedd

Fyra runda kaktusar

Hur ser vinterträdgården ut? Halva huset består av kaktusar. Andra halvan av andra växter och det är väl ungefär allt man behöver veta. Det finns lite stolar, bord och bänkar överallt där man kan slå sej ner eller duka upp sin picknick. Stället är inte särskilt stort, något som ändå gör det mest mysigt.

Thomas sitter på en bänk på utsidan av vinterträdgården
Rosa rosor


Utanför finns en rosenträdgård. Skulle säkert också varit fint att kolla in den men pga av regn så blev det inte av för vår del.

succulent
Stora grönväxter

Läs mer:

Spontantripp till huvudstaden - vinterträdgården och arabiamuseum
Vinterträdgården 2016 - del 1
Vinterträdgården 2016 - del 2

2 kommentarer

  1. Åh dit vill jag ta mig någon gång. Drömmer fortfarande om att resa till Helsingfors en dag och nu blev det ännu mer påtagligt. Så vackert fångat!

    SvaraRadera
  2. Vad kul, hoppas du kommer dej till Helsingfors en dag! Om man är där på en lite längre visit passar det bra med ett besök i vinterträdgården, eftersom man måste åka spårvagn en liten bit utanför stan :)

    SvaraRadera

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine