×
Recept: miljonärens småkakor

Recept: miljonärens småkakor

miljonärens småkakormiljonärens småkakor
Hallå, beroendeframkallande! Såja nu har jag varnat, för dessa kommer du inte att kunna motstå.
miljonärens småkakor
Låt mej presentera miljonärens småkakor! Varför har jag bakat dessa, eller rättare sagt, varför har jag och killen bakat dessa? Jag skulle just somna för kvällen när han via Reddit hittade något gott:

- Kan vi baka de här? frågade han och visade en bild
- Kan vi väl, sa jag sömnigt

Några dagar senare hade vi alla ingredienser inhandlade och vi satte igång att fixa supersöta och urgoda choklad & kola kex. Ogillar dock att baka efter amerikanska recept när man måste googla varenda måttenhet för att bli klok.. som tur är har jag omvandlat allting nu och anpassat ingredienserna för butikerna häromkring, hurra.
miljonärens småkakor
miljonärens småkakor

Miljonärens småkakor:


Du behöver:
Botten: 2,4 vetemjöl, 4msk farinsocker, 2 tsk majsstärkelse, 1 krm salt, 115 g smör, 1 mak vatten, 1 äggula
Karamell: 1 burk (397 g) sötad kondenserad mjölk, 1,2 dl farinsocker, 70 g smör, 2 msk ljus sirap, 1/2 tsk vaniljpulver, nypa salt
Choklad: 200g choklad

Gör så här:
Botten: Sätt ugnen på 175 grader. Klä en ugnsform med bakplåtspapper, ca 20x30 cm. Blanda mjöl, farinsocker, majsstärkelse och salt i en bunke. Rör ner smöret,  rör tills du har en jämn massa. Tillsätt sedan vatten och äggula, blanda väl. Tryck sedan ut degen i formen till en jämn botten, stick några hål med en gaffel och grädda sedan 20 min. Låt svalna.
Karamell: Mät upp alla ingredienser i en kastrull och låt koka upp på medium värme. Rör om så tt det inte bränns vid. Koka upp till 110 grader och ta sedan av plattan. Häll karamellen över botten och låt svalna i ca. 15 min (så att den hinner tjockna innan du häller över chokladen)
Choklad: Bryt chokladen i bitar och smält över vattenbad. Häll sedan den smälta chokladen över karamellen, bred ut med en slickepott om det behövs.
Ställ in formen i kylskåp och låt stelna i en timme. Lyft sedan ut bakplåtspappret med kaksmeten i och ställ på en skärbreda, skiva upp fyrkantiga bitar med en vass kniv och vips är du färdig!

Mmm, trevlig helg!

miljonärens småkakor

4 kommentarer

  1. Men wooow vad gott det ser ut! Så fina bilder Julia! Varför kallas de 'miljonärens'?

    SvaraRadera
  2. oj nu frågade du svårt :D själv tycker jag det var ett passande namn i och med att de känns rätt lyxiga, men vet inte riktigt historien bakom. När jag kollar i receptet jag gick efter står det "...Known as Millionaire's Shortbread, presumably because they are so rich, they consist of a layer of crumbly shortbread, a layer of soft caramel and a layer of chocolate."

    SvaraRadera
  3. Ååh...påminner mig om en liknande frestelse jag gjorde: tidningenhembakat.se/bloggar/brodklaras-paraply/choklad-och-kolakakor/. Så jag är redan övertygad om att de här är minst lika nice! Hmm...kanske blir helgens projekt, tack! :)

    SvaraRadera
  4. Ja det verkar som att vi bakat lite samma grej, så goda såå!

    SvaraRadera

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine