×
Recept: red velvet cake med kottar och granris

Recept: red velvet cake med kottar och granris

red velvet cake med kottar och granris

Dags för en ny tårta! Det är nämligen så att min far fyllde hela 60 år nyligen och jag hade lovat att baka en kaka. Mamma föreslog till en början att jag skulle baka en traktor, själv var jag sugen på att fixa en red velvet och funderade hur jag skulle göra för att få baka en sådan. Jag började spåna på saker pappa gillar... efter ett varv på pinterest visste jag att det skulle bli en skogstårta. En red velvet cake med kottar och granris! Han gillar ju att såga ner träd, plocka bär och vara i skogen överlag, så det passade perfekt.
Red velvet cake med kottar och granrisRed velvet cake med kottar och granris
Jag ville också pröva på att göra en naked cake, så att den röda tårtbotten skulle synas. Slutresultatet blev ju bra, så jag ids inte berätta om kaoset kvällen innan när frostingen var en total katastrof och jag grät i ett hörn. Jag borde sluta experimentera och baka samma sak igen (för husfridens skull) men då det är så fruktansvärt tråkigt.

På kalaset var gesterna tudelade "oj vad fin!" och "usch har du satt kottar på tårtan?!", ungefär så lät det. Själv var jag mest stressad över hur den skulle smaka, jag vågade inte nämna att det var två rödbetor i smeten. Men vet ni vad! Den var så saftig och god. Tårtan påminde lite om morotskaka.
Red velvet cake med kottar och granrisRed velvet cake med kottar och granris

RED VELVET CAKE MED RÖDBETA (ca. 10 bitar)


Tårtbotten:

Du behöver: 2 rödbetor, 2 ägg, 3 dl socker, 3 dl rapsolja, 1 dl gräddfil, 1,5 tsk röd karamellfärg, 4 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 2 tsk kanel, 1 tsk mald ingefära, 1 tsk kardemumma, 1 msk kakao, 1/2 tsk vaniljpulver
Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa två kakformar (18cm). Skala rödbetorna och riv dem sedan fint. Vispa ihop ägg och socker pösigt, rör därefter ner rödbetorna, rapsolja, gräddfil och karamellfärg. Blanda de torra ingredienserna i en skild skål och sikta sedan ner dem i kaksmeten. Häll upp smeten jämt mellan de två kakformarna. Grädda 40-45 minuter, kolla att kakan är torr i mitten. Låt svalna.

Frosting:

Du behöver: 100g smör, 400g färskost, 1/2 tsk vaniljpulver, 10-14 dl florsocker
Gör så här: Vispa smöret vitt och fluffigt (ca. 10 min, viktigt att vispa länge annars blir frostingen för lös). Rör ner färskost och vaniljpulver, blanda väl. Sikta till sist ner florsocker och rör om.

Montera tårtan:

Kakbottnarna behöver vara helt avsvalnade. Ställ sedan den ena kakbottnen på ett tårtfat och bred ut ett tunt lager med frosting. Ställ den andra tårtbotten upp och ner, ovanpå frostingen (på så vis får du en jämn tårta). Bred ett jämnt lager med frosting upptill och lappa ihop kakan på sidorna. Dra av överflödig frosting från kanterna, så att den röda kakan kommer fram. Dekorera med grankvistar, kottar (skölj noggrant av före användning), kanelstänger, hackad choklad, hackade nötter, hela valnötter och hasselnötter.
Red velvet cake med kottar och granrisRed velvet cake med kottar och granris
Kottarna hade jag haft i en låda inomhus i ett år, så de var garanterat fria från småkryp. Innan jag dekorerade sköljde jag ändå noggrant av dem med hett vatten och tog bort frön där det fanns. Granriset plockade jag dagen innan, samma där, jag sköljde av med hett vatten. Att dekorera med kottar och granris tycker jag inte alls är usch, vad tycker du? Man behöver ju faktist inte äta upp dem.
Red velvet cake med kottar och granris
Ett tips ifall tårtan skall åka bil eller färdas en bit innan den serveras, ta då med extra dekorationer och lite frosting (om det lämnade över). Man vet aldrig vad som händer längs vägen och med lite extra dekorationer/ frosting kan man lätt rätta till skavanker och täcka små hål när man är framme.

2 kommentarer

  1. Wow! Så otroligt vackert och personligt <3 Kan tänka mig att den var väldigt saftig och god. :D

    SvaraRadera
  2. Tack ska du ha! Jaa riktigt mumsigt, ett måste att pröva på om man älskar morotskaka :D

    SvaraRadera

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine