×
2017, året som gått

2017, året som gått

Vit lampa formad som en stjärna


Januari

Jag berättade att jag var värd för monthly makers 2017 och jag skrev upp några mål för året. Jag målade om en stjärnlampa, fotade en himmel som såg ut som sockervadd och hade pyjamasparty med småttingar <3 en fin start på året låter det som.
Fruset lingonrisSmå fastlagsbullar

Februari

Jag fixade hälsosamt godis när vi var trötta på all julkonfekt. Jag spraymålade locken till en massa glasburkar för att få fin förvaring. Jag och min klasskompis stressade på med vårt slutarbete och jag tipsade om ett nytt kaffe. Jag och killen gick på promenad i snön och hade med kaffe. Till alla hjärtans dag gjorde jag smått ironiska vykort och delade ut till höger och vänster. Vi målade om i hallen, det blev vitt.  Jag avslutade månaden med att göra pyttesmå fastlagsbullar.
Glassbuffe med många olika strössel

Mars

Jag skrev om ett februari som varit. Jag tipsade om muminpappans kaffe. Jag hade födelsedag, gick runt i rosa-randig skjorta, fick massa tulpaner och fixade världens glassbuffé.
Vykorts ställningar i lera och ett vykort med svanar
Husfasader i pastellfärger

April

Jag skrev om min stockholmsvisit! I Stockholm hälsade jag på en vän som flyttat dit, jag lapade lite vårsol och träffade Monthly Makers gänget. Sådan kul vecka. Jag hann också med lite skapande - jag fixade påskpyssel och små ställningar till vykort.
Grön avokado glass i våffelstrut

Maj

Jag flängde runt mest hela våren. Efter Stockholm spenderade jag några dagar i Helsingfors. Främst för att presentera mitt slutarbete, men också för att gå på kaffefestival! Kaffefestivalen är en av årets viktigaste traditioner numera. Den här månaden flyttade jag också bloggen till wordpress, jag blev stressad över alla mejl om hacknings försök men var glad över en mycket finare design. Inser nu flera månade senare att jag hade stora tankar om designen men att de lämnade på is när jag väl hade igång allt - jag får ta tag i det nu. Under våren hade jag också snöat in mej på glass och fixade "avokado & kokosglass" + testade att göra kikärtsmaränger som så länge funnits på att-göra-listan.
Chokladtårtor med bär och rosor som garnering
Bomulls pads i olika färger

Juni

Jag berättade om min nya frisyr, hade nämligen klippt lugg. Luggen har jag ännu kvar, men kan hända att den ryker snart. Någonstans här på året hade syrra gått och förlovat sej och det var dags för förlovningsfest, jag bakade tre maffiga tårtor med rosor på. Veckan efter bakade jag tre chokladtårtor till ett studentkalas, aldrig hade jag bakat så många tårtor under en och samma månad, så efter det hade jag en liten paus. Jag tipsade om miljösnälla bommulsrondeller, vilka jag använde flitigt än.
Fiskmås på blå himmel
En kille sitter på en sten, träd i bakgrunden

Juli

Jag gick på dimission och fick mina papper från skolan, var på besök till Sveaborg och fick gigantiska pioner från jobbet! Här gav jag mina bästa tips för att planera en maffig tårta, jag var inte värst sugen på att baka men jag ville gärna dela med mej av att jag kunde då. I juli var jag också värd för monthly makers och skapade något jag aldrig testat förut. Jag avslutade månaden med att tipsa om hur man gör sitt eget mönster i illustrator.
Schackrutig tårta
Panda tårta

Augusti

Nu hade jag visst vilat upp mej från tårtor och det var dags att skapa nya. Jag gjorde en schackrutig tårta till mitt examenskaffe och en panda tårta till ett 5-års kalas. Den här månaden nämnde jag att jag hela sommaren cyklat hit och dit och fram och tillbaka för att slutligen vara med i ett lopp på 106km, jag klarade det och var stolt (även om jag inte var speciellt snabb).  Jag visade också upp massa fina vykort jag samlat på mej under året.
Klistermärken med &-tecken
Vit skjorta med broderade kaktusar

September

I september for jag och killen på spontantripp till huvudstaden, där besökte vi vinterträdgården och Arabia museum. Jag bakade en hel del, både punchpraliner och polly kakor. Sedan visade jag upp min kaktusskjorta som jag broderat på i evigheter! Jag och syrran var i fullgång med massa bröllopsfix, vi gjorde bland annat klistermärken, planerade inbjudningskort och jag var smakråd när hon provade klänning!
Brownies på gul bakgrund

Oktober

Jag fattar inte hur mycket jag har orkat baka i år och jag hoppas att jag inte har ätit upp allting själv. Oktober bjöd i alla fall på brownie med svarta bönor, fyra recept som piggar upp i höstmörkret och jordgubbar med vitchoklad. Jag visade upp mina bästa värsta loppisfynd och gjorde pappersillustrationer. Jag lät er hänga med till vinterträdgården och berättade att världen först blev gul utav höstlöv och sedan vit utav snö.
miljonärens småkakor
bröllopsinbjudningar och rosa kuvert

November

Jag bakade ännu mer, bl.a. miljonärens småkakor och red velvet cake med rödbetor. Tårtan var till min fars 60-års kalas! Jag gjorde ljus av porslinssvanar och fixade egen förpackning till choklad. Sedan fick jag äntligen visa upp bröllopsinbjudningarna som vi så länge knåpat med! Jag hade julkänsla från topp till tå och tipsade om julklappar, fixade julstjärna och julpyntade hemma. Mörkret gjorde sej påmint, jag kände mej lite nere och att jag inte gjort n å g o n t i n g av 2017. Samtidigt började jag sammanfatta mitt år och kom fram till att det har varit väldans fint <3
Julklappar och granris

December

Jag fixade ihop enkel kokosglass och skapade en cheesy julkalender till killen. Jag ordnade julpyssel kurs för barn med syrran. Det var dags för möhippa och alla fick varsin liten glittrande krona. Finland fyllde 100 år och det skulle firas! Slutligen önskade jag god jul och så närmade året sej sitt slut!

Gott nytt 2018! ♥


1 kommentar

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine