×
Dadelbollar med tranbär

Dadelbollar med tranbär

Dadelbollar med tranbär

I år igen (har upptäckt ett mönster) när all julkonfekt äntligen var slut kände vi att det var dags att bli lite hälsosammare igen. Hemma hos oss är det just nu godisstrejk som gäller, i en hel lååång månad. Bara för att man inte får äta godis betyder det ju inte att man får äta något gott - så jag såg till att fixa några olika raw / chokladbollar för att ha något mumsigt till kaffet (annars är inte livet värt att levas). Jag förvarar bollarna i frysen så håller de i princip hur länge som helst. Själv har jag inget emot att äta lite halvfrusna chokladbollar (smakar ju glass) men om man inte gillar det får man se till att tina dem en stund innan sötsuget sätter igång.

Den här gången när jag bakade chokladbollar gjorde jag tre sorter samtidigt. Återkommer med recept på de två andra en ny dag. Jag trodde det var ett smart drag att fixa så många chokladbollar på en gång, då räcker det länge tänkte jag... men hade visst inte räknat med att man måste ta en av varje varenda gång man går till frysen... så det tar slut precis lika fort som om jag bara hade slängt ihop ett recept - typiskt.
Dadelbollar med tranbär
Här är alltså dadelbollar med tranbär. Det är ett rätt enkelt recept på dadelbollar, men för att få det lilla extra rullade jag dem i kokos och torkade tranbär. Man kunde bra ha rört ner tranbär i smeten också, något som jag själv har lagt bakom örat till nästa gång.
Dadelbollar med tranbär

Dadelbollar med tranbär

Du behöver: 1 dl cashewnötter, 1 dl skalade mandlar, 12 st dadlar, 1 msk kakao, 1,5 msk kokosolja. Att rulla i: 1 dl kokosflingor, 1 dl torkade tranbär

Gör såhär: Lägg cashewnötterna i en matberedare och mixa jämnt. Tillsätt dadlar, kakao och kokosolja och mixa till en jämn massa. Skiva tranbären i mindre bitar och blanda bitarna med kokosflingor på ett fat. Forma dadelmassan till runda bollar och rulla i blandningen av kokosflingor och tranbär. Låt stå kallt.
Dadelbollar med tranbär

Inga kommentarer

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine