×
Sypeppen mars: kaktus dyna

Sypeppen mars: kaktus dyna

kaktus dynakaktus dyna

Äntligen lyckas jag skapa ett bidrag till sypeppen, om än i sista stund. Det här är mitt första bidrag men förhoppningsvis inte det sista. Mars tema är ufo och återbruk, alltså ett perfekt tillfälle att färdigställa halvfärdiga projekt. I mitt fall fick jag äntligen klart en kaktus dyna! Dynan är gjord av tyget jag designade själv förra året. Biten med kaktusar på skulle räcka till två dynor hade jag räknat ut. Den första fixade jag klart till en julklapp. Den andra dynan skulle jag sy och behålla själv men den orkade jag aldrig ta itu med... förrän nu! Och oj  vad den passar fint i soffan och bidrar med lite vårigare färger.

Vill du veta mer om Syppeppen  kan du kika in hos Fredrika. Idag är tyvärr sista dagen att lämna in mars bidrag, men det går att ta nya tag nästa månad.
kaktus dyna tutorial

Sy en egen dyna:


Du behöver: tyg, symaskin, dragkedja, tråd, knappnålar

Gör så här:
1. Mät upp en tygbit som är dubbelt så bred som dynan skall bli + lite sömsmån runt alla kanter.
2. Sy fast dragkedjan i ena kortsidan, rätsida mot rätsida.
3. Vik in en bit av tyget i andra kortsidan (den skall täcka dragkedjan).
4. Sy fast andra sidan av dragkedjan innanför kanten du vek in, rätsidan mot rätsida. På det här viset får du en "osynlig" dragkedja.
5. Dra igen dragkedjan.
6. Vänd dynan ut och in. Dragkedjan ska placeras mitt på dynans baksida, öppna den en bit så att du kan vända tillbaka dynan efteråt. Nåla och sy ihop kanterna.
7. Vik fram dynans rätsida igen. Stryk om det behövs. Klart!
kaktus dynakaktus dyna

6 kommentarer

  1. MEN WOOOOOW VAD FINT DET BLEV!!!!

    SvaraRadera
  2. Åh så fin den är Julia! Jag älskar dina färger och mönster! Och välkommen till sypeppen <3 Så roligt att du är med!

    SvaraRadera
  3. tack ska du ha! är så sugen på att fixa mer tyger nu :D

    SvaraRadera
  4. Tack ska du ha för de fina orden och för välkomnandet! Är taggad på att vara med nästa månad igen :)

    SvaraRadera
  5. Verkligen superfin!!! Som du säger passa bra in på våren också :)

    SvaraRadera
  6. Tack ska du ha! Gillar att få in lite vårigare färger nu :)

    SvaraRadera

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine