×
Jobba hemifrån del 2: Kreativt syfte

Jobba hemifrån del 2: Kreativt syfte







Äntligen är hösten här - hösten då jag får satsa på allt kreativt och roligt och bli skit bra på det!

Ja eller, så lät det i teorin och så trodde jag att det skulle låta när jag fick ha minst tre dagar i veckan att fota, baka eller vad som än föll mej in.. det visade sej bli allt annat. Jag har stött på tre problem - slöseri med tid, kreativt syfte och prestationsångest. I ett tidigare inlägg kikade jag närmare på tid som slösas bort och hur man kunde undvika det. Idag skall jag ta itu med nästa problem: vad skall jag skapa?

Kreativt syfte


Kanske är det för att jag så fritt får skapa just nu det som sätter käppar i hjulen. Jag stiger upp på morgonen, kokar en kopp med kaffe och sedan tar allting stopp. Vad är det egentligen jag skall göra, vad är det jag vill göra och hur skall jag göra det? Jag letar inspiration och hittar finfina idéer hos andra - ibland sätter jag igång med ett projekt för att inse att det här inte alls var min grej - jag försöker mej på någon annans "framgångs saga". Missförstå mej rätt, det är ju helt underbart att ta inspiration från andra men hur hittar man sin egen väg att gå när det gäller kreativitet?

Hos Wonderforest hittade jag en kul liten lista för att lösa detta problem, 3 frågor som skall hjälpa dej att hitta din kreativa mening ( "3 questions to help you find your creative purpose today"). Det står att du skall titta tillbaka, lång tillbaka, för att hitta din egen kreativitet. Om du tänker tillbaka till barndomen, den tid man gjorde saker bara för att det var kul - vad gjorde du då? Om det inte fanns några krav eller någon att jämföra sej med - vad skulle du skapa då? Så varför göra det mer invecklat än så, det jag så oskyldigt gillade som liten gillar jag nog än.

1. Vad var din barndoms talang?
2. Vad fick du mest komplimanger för som liten?
3. Vad var det roligaste du gjorde?



1. Vad var din barndoms talang?

Jag skulle säga att det var att pyssla. Jag tvingade mamma att köpa alla pysselkit så att jag fick knåpa ihop dem. Jag skulle alltid till pysselbutiken när vi var i stan och en gång när jag hade feber fick jag panik för det innebar att jag skulle missa veckans konstskola. När farsan skruvade traktorn grävde jag i garaget efter fynd / pysselmaterial och när han klöv ved så inredde jag en koja någonstans i närheten.

2. Vad fick du mest komplimanger för?

Så svårt att minnas? En komplimang dyker upp i mina tankar som jag fick a min lärare - jag hade tovat en pannlapp formad som en katt. Hon tyckte att jag var superduktig och ville visa den åt min mamma. Läraren sa: - titta vad hon kan! Varav mamma svarade: - jag vet. (Det var roligt med lärarens uppskattning givetvis, men det jag tog åt mej nästan ännu mer av var mammas självklara övertygelse)

3. Vad var det roligaste du gjorde?
Att pröva på ett nytt redskap / material. Pysselmaterial var en annan sak jag alltid tvingade mamma att köpa (vilket hon var snäll och köpte & uppmuntrade allt kreativt). Typ en limpistol eller tygbit, häftapparat eller träbit. Hade jag sett på tv att de gjorde på ett vis, ja då skulle jag göra likadant. Det näst bästa var nog att fundera ut hur man skulle gå till väga.






Det var ett litet test men för mej satte tankarna igång att spinna vidare. Jag kom själv fram till att det inte bara finns en sak jag vill skapa eller ett sätt att göra det på - jag behöver variation. Den senaste tiden har jag tänkt att man behöver bestämma sej för om man vill måla / fota / illustrera / baka / sy / sjunga eller skriva men det har inte gått, jag vill ju göra lite av varje! (förutom sjunga, det kan jag lämna bort frivilligt). Jag behöver många projekt som snurrar i tankarna samtidigt och massvis med olika sätt att få skapa när idéerna är klara.


Så vad är din talang? Funder på vad du alltid har gjort och vad du njuter av att göra. Kanske kan det här vara en liten början till vad det är meningen att just du skall lägga din kreativitet på (kanske inte). Fastna ändå inte i gamla hjulspår utan testa på och testa på allt! Skapa, skapa, skapa och jag lovar att du kommer hitta din väg att gå.

Inga kommentarer

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine