×
DIY: broderad kaktus skjorta

DIY: broderad kaktus skjorta

Kaktusbroderi på vit skjorta
Hej där, hur är läget? Själv sitter jag i skrivande stund vid köksbordet men skall snart köra iväg till en kompis som bor en bit bort. Jag har packat ner kaffetermos och smörgås för att ha lite färdkost längs vägen... så värst långt ska jag inte köra men det finns inget mysigare än att ha picknick i bilen. Vi planerar sedan att gå på loppis och jag kommer nog leta efter plagg att göra om eller piffa upp, för det är nämligen rätt kul.
Kaktusbroderi på vit skjorta
Här är det senaste plagget jag piffat till, en skjorta med kaktus broderi. Skjortan är ett gammalt loppisfynd, som har tjänat sitt syfte men varit lite tråkig i sin enkelhet.
Kaktusbroderi på vit skjorta
Så jag letade fram mormors gamla broderitrådar igen och satte igång att fixa kaktusar. Jag skissade försiktigt upp med blyerts för att ha konturer att följa, sedan gjorde jag resten på frihand.
Kaktusbroderi på skjort ficka
Sju kaktusar broderade på vit skjorta
Det är kul att se skillnaden mellan den jag gjorde först och hur jag sedan utvecklades. På den första kaktusen går stygnen lite kors och tvärs och åt olika håll, ser du vilken det är? Vartefter blev jag mer och mer säker på min sak och det började gå bättre, snabbare och blev jämnare stygn. Visst är det lite vint och snett alltsammans, men det var samtidigt så jag ville ha det.
Hand håller i en vit skjorta som hänger på en klädhängare
Kaktusbroderi på vit skjorta
Nu är den klar och jag blev rätt nöjd! Jag har hunnit använda den nya skjortan några gånger, känner mej bekväm i den och har till och med hunnit spilla pastasås i ena kanten... så nu ska vi bara se om den överlever första tvätten, hehe.

Vill du se mer broderat, då kan du kolla in dessa citron tygmärken som jag piffade till en jeansskjorta med!

11 kommentarer

  1. men vad fint! kul grej att piffa till ett plagg med :)

    SvaraRadera
  2. Men hallå!! Hur snyggt! Jag blir så sugen på att hitta gamla kläder att göra om men har otroligt dålig fantasi. Kram

    SvaraRadera
  3. Wow vad fint!! Älskar den här! Fattar inte att jag inte har broderat på några kläder än.

    SvaraRadera
  4. Tack ska du ha! Ta en sväng via pinterest om inte annat, så kommer du no på något att brodera! :D

    SvaraRadera
  5. Tack! Tanken hade inte slagit mej heller fören jag gjorde denna :D konstigt, är ju jättekul!

    SvaraRadera
  6. Åh va duktig du är på att brodera! Superfina kaktusar ju. Jag broderade typ för första gången när jag gjorde ansiktet på rådjuret och det va inte så jäkla lätt som man kan tro. Grymt!

    SvaraRadera
  7. Det är inte alls så lätt och ganska tålamodsprövande! Så vad glad jag blir när du tycker jag är duktig på det, tack tack! :D

    SvaraRadera
  8. Åh men så himla fint Julia! Vad roligt att se!

    SvaraRadera
  9. Vad kul att du gillar, vad glad jag blir!

    SvaraRadera

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine