×
Bullet journal - så här börjar du

Bullet journal - så här börjar du

Bullet journal framsida
I London såg jag ett häfte med prickiga sidor och kunde inte motstå tanken att pröva bullet journal. Jag hade dittills varit skeptisk till allt vad bullet journal heter men visste att det måste vara ett bra system eftersom 99% verkar använda sej av det. Jag var skeptisk men tänkte att jag måste pröva själv för att kunna ha en åsikt. Häftet med de prickiga sidorna fick följa med hem.

Nu, en månad senare, kan jag konstatera att klottra i sin kalender kan vara väldigt avslappnande - så länge det får hållas kravlöst. Det får bli fint men behöver inte bli perfekt. Perfektionisten inom mej älskar ändå att det går att rita raka linjer och rutor i en prickig journal. Jag gillar också att man skapa sin kalender precis som man vill + att man får utlopp för massor av kreativitet.

Till en början kan allt kännas lite förvirrande och övermäktigt med bullet journal, mitt tips då är att bara börja på. Börja med index... månadsöversikt... veckoplan osv... mitt i allt har du lite mera koll. När man blivit klokare kan man börja utveckla sin bullet journal åt alla håll och kanter. Mitt andra tips är att inte vara rädd för att göra fel. Först var jag så rädd att göra just det - fel - men var är egentligen rätt och fel så länge du själv tycker att ditt sätt är logiskt och det hjälper det att hålla koll!

Idag vill jag visa hur jag själv satte upp min bullet journal 2018, om du vill använd den som en steg-för-steg guide för att sätta upp din egen är det fritt fram!
Bullet journal År

Key

Allra först i min bullet journal hittar man mina keys. Genom att ge olika koder för dina "att-göra-punkter" kan du lättare följa med vad som skall göras, vad som har blivit gjort och vad du kanske vill skjuta upp. Jag skrev till först upp några av de vanligaste för att ha någonstans att börja, ett tips är att först skissa upp i blyerts ifall du är osäker på vilka keys du kommer att använda. Man kan ha många nycklar eller få, huvudsaken är att du själv har koll på ditt eget system.

Själv valde jag att köra med 9 simpla nycklar. En boll med bara konturer betyder "att göra", en ifylld boll betyder att den punkten är klar, en halvt ifylld boll att det är påbörjat. En boll med en pil åt höger betyder att jag skjuter upp "måstet" till senare och en pil åt vänster att jag schemalagt det i min års/månadsöversikt. En triangel betyder evenemang, men den har jag inte använt mej av ännu... använder visst boll till allt. Ett ! framför en "att-göra" punkt betyder att den är extra viktig. En prick är en anteckning.

Årsöversikt, 1 sida

På sidan mittemot keys fixade jag en årsöversikt, så att jag snabbt kan kolla upp vilken dag som är när. Helt enkelt en översikt på 2018. När man fixar denna sida gäller det att vara noga så att inga siffror hamnar fel. Jag gjorde själv några tabbar...
Bullet journal Index

Index

Index är ett uppslag över innehållet i din bullet journal. I vissa anteckningsböcker kan den finnas färdigt, lika så kan sidorna vara numrerade. Om index saknas och dina sidor inte är numrerade kan du göra det själv, vilket jag gjorde. Sedan noterar du i indexet varje gång du skapar en ny sida/uppslag. s.1 key, s.2 årsöversikt osv osv.
Bullet Journal Årsöversikt, månad för månad

Årsöversikt, månad för månad

Jag gjorde min årsöversikt månad-för-månad på 4 sidor, 3 kolumner per sida. Januari-juni finns på ett uppslag och juli-december på nästa. Här kan du skriva upp evenemang och kom-ihåg noteringar längre fram i tiden. Här kan du schemalägga måsten som inte skall ta av din energi just nu. Jag började med en översikt för varje månad och lämnade sedan plats för anteckningar.
Idé- och inspirationsuppslag Bullet Journal

Idé- och inspirationsuppslag

Förrän du börjar med den första månaden kan du lämna plats för idéer och inspiration ex. blogg idéer, instagram idéer, mål och drömmar, diy, recept att testa och quotes.

Jag fixade först ett uppslag för drömmar och mål 2018, med en dekorerad rubrik följt av punkter. Listan får vara levande under året där jag fyller på med nya drömmar, kryssar av uppnådda mål och stryker ut onödiga fantasier. Sedan har jag en sida för blogg idéer och en för blogg growth tracker, listan för idéer fylls sakta men säkert på - hur det blir med trackern vet jag inte. Jag får återkomma om den var bra eller onödig. Sedan har jag ett till uppslag med samma upplägg för instagram.
Idé- och inspirationsuppslag
Favorit uppslaget är ändå det för diy:s! Där började jag med en rubrik och delade sedan in uppslaget i rutor - tre på bredden och 4/5 på höjden. I rutorna gör jag sedan snabba skisser på diy:s jag vill testa på. Älskar att det går så snabbt att skissa upp samtidigt som det ger en tydlig bild av min idé + det ser så gulligt ut.
Bullet Journal, Bless this mess typografi
Jag har också gjort en sida för recept att testa på, där jag skriver upp tips på olika rätter. Det är en sida att gå tillbaka till alla dagar man frågar sej "vad ska vi äta idag då?". På sidan mittemot recepten finns en quote, en som hängt med i mina kalendrar en lång tid nu, för den passar perfekt in i mina röriga funderingar: "bless this mess". Jag använde dumma typografi pennor till den men det slutade rätt bra ändå.

Såhär lade jag alltså upp början av min bullet journal. Därefter är det bara att börja hålla koll på sitt liv månad för månad och vecka för vecka. Jag väljer att avrunda här för att inte göra allt för maffigt men återkommer snart med en guide för hur du kan lägga upp din första månad, där jag tar januari som exempel - så stay tuned!

Läs mer:

Bullet journal: månadsupplägg
Bullet Journal: februari 2018

Inga kommentarer

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine