×
Bullet journal: månadsupplägg

Bullet journal: månadsupplägg

Bullet journal Janueari
Här är en bullet journal guide för hur du kan lägga upp din första månad, jag tar januari som exempel. Allra först började jag med en sida för just "januari", där det finns plats att öva på lettering och plats för att skissa och dekorera precis som man vill!Bullet journal Janueari

Månadsöversikt

På nästa uppslag fixade jag en månadsöversikt i rutor - sju på bredden och fem på höjden. Här lade jag in månad, veckodagar, datum och nummer på veckan. Till höger finns en liten blogg och instagram growth tracker, dessa är lätt överskådliga och går snabbt att fylla i bara man minns att rutorna finns. I månadsöversikten fyller du sedan på med evenemang och to-dos som sker under månaden.
Bullet journal Janueari

Veckouppslag

Ett tips till nybörjare är att göra de första veckouppslagen enkla, så att man kommer in i systemet. Själv ville jag börja med rätt lika upplägg som i min f.d. kalender, så jag delade upp måndag-torsdag på vänster sida och fredag-söndag på höger sida. Sedan är det bara att fylla på med to-dos. Under söndagen lämnade det plats för viktiga anteckningar, där man kan skriva in måsten för veckan som inte är bundna till en specifik dag. Under månaden varierade jag rubriken mellan viktigt, anteckningar och delade in den i två rutor: denna vecka och nästa vecka. Den sist nämna blev favoriten där jag kan skriva in anteckningar skilt för den nuvarande och den kommande veckan. Till januari använde jag blå som accentfärg och fixade små detaljer i blått på varje uppslag.
Bullet journal Janueari

Övrigt

Utöver månads- och veckouppslag kan man fixa precis vad man vill. Sidor som fanns med i min månad var: tacksamhet januari, citat och habit tracker. Tacksamhet januari var en sida med 31 punkter där jag skrev upp olika saker jag var extra glad för under månaden. Färskpressad apelsin juice, kravlöst bullet journal och fredags feelis var några punkter på den listan. På en annan sida fixade jag ett citat bara för att få rita lite bokstäver, "the secret to having it all is knowing you already do". Jag gjorde även en habit tracker, där jag listade upp alla datum och skrev upp några vanor jag ville tracka. Träning, städa, dricka vatten, kolla serie, inte äta godis, inte spendera pengar osv. Jag kom inte ihåg att fylla i listan alla dagar och ibland fyllde jag i den flera dagar bakåt. Upplägget var fint men jag tycker det är jobbigt att tracka vanor varje dag + att jag i viss mån mår bättre av att leva i ovisshet (känns bättre att tro att jag äter godis rätt ofta utan att få bekräftat att jag äter det precis alla dagar hahh).

Det var ett exempel på månadsupplägg: rubrik, månadsöversikt, veckouppslag och övrigt. Svårare än så behöver det inte vara!

Läs mer:

Bullet Journal: så här börjar du
Bullet journal: februari 2018

2 kommentarer

  1. Bulletjournaling verkar vara otroligt populärt nuförtiden. Jag ser att så många gör det och blir så sugen på att också börja!

    SvaraRadera
  2. Ja verkligen, testa! Själv skulle jag pröva lite i januari och nu är jag helt fast :D

    SvaraRadera

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine