×
Tio julklappstips!

Tio julklappstips!

Fyra paket

Det är så mysigt att spåna på julklappar (och jag vet att jag inte är ensam om det). Speciellt om man vill göra något eget, då är det full tid att börja, ja kanske man redan började på i augusti. Ännu hinner man fixa ett och annat och idag tänkte jag ge några små tips:
Två paket med tomteskägg på
→ (tips inför nästa år) fixa en anteckning i telefon med julklapps idéer som du fyller på under året. Fyll på listan när du går med din kompis/pojkvän/syster på stan och de nämner något de behöver. T.ex. nämnde min kille i januari förrförra året att han önskar sej en badrock, jag var inte sen att anteckna och i fjol på julafton fick han sin efterlängtade badrock, hehe. Det finns ju en risk att grejen de nämner bara är ett tillfälligt ha begär, så det gäller att spänna upp öronen lite extra.

→ Gillar du att sy? Fixa ett plagg, en accessoar, en inredningspryl, tofflor eller ett gosedjur. Du kan också brodera på ett befintligt plagg, eller sy en ny grej av en gammal.

→ Gillar du att sticka, fixa sockor och vantar till hela släkten. Om du vill göra något som går snabbt, virka miljövänliga bomullsrondeller.

→ Gillar du att baka? Fixa lyxiga chokladpraliner och förpacka snyggt i en fin ask. Kanske punschpraliner, kanske mandeltryfflar med flingsalt eller mumsiga dadelbollar med morot.

→ Köp en inspirerande bok fylld med recept eller en färdighet som någon bara måste lära sej. Kanske en bok om hur man lär sej tälja, hur man gör bästa glassen eller hur man fixar en hållbar garderob.

→ Gillar du att rita eller illustrera? Fixa nya, personliga etiketter till matvaror. Ex. personlig design till en chokladkaka, ölflaska eller syltburk.

→ Köp en bambutandborste

→ Pyssel. Till småttingarna i min släkt brukar jag köpa något att skapa. Helst vill jag ge den presenten på julaftons morgon, så har de något kul att göra när de väntar på tomten. Då blir inte julklappen en i mängden heller. Det finns massor av roliga pysselkit, ex. en spargris man skall måla själv där porslinsfärg ingår... eller så knåpar man ihop ett eget kit.

→ Kaffe. Ett lite lyxigare kaffe gör vem som helst lycklig!

→ En filt, rent vatten, matpaket, lekpaket, skolpaket... Det finns massor av olika gåvokort, bl.a. via röda korset, hoppets stjärna eller rädda barnen. Garanterat den finaste och viktigaste julklappen man kan ge. Ja, alla andra tips bleknar bredvid detta.

→ När man är klar med sina klappar behöver man paketera, inte sant? Här ger jag tre tips på hur du kan dekorera julklappar och hur du kan fixa egna julkort och etiketter.
Tre paket med djur etiketter

2 kommentarer

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine